"Prima varianta este sa se introduca taxa auto la toate masinile second- hand vandute in Romania, inclusiv la cele deja inmatriculate pentru a nu mai exista niciun fel de discriminare intre masinile vandute in tara si cele aduse din afara", au declarat pentru ProTV si incont.ro surse apropiate discutiilor.

Potrivit acestora, in acest fel, discriminarea nu ar mai exista deloc si Romania nu ar putea fi acuzata ca impiedica libera circulatie a masinilor in spatiul Uniunii Europene.

"A doua varianta luata in calcul vizeaza introducerea unei taxe anuale de poluare si este mai degraba o taxa pentru posesie si nu pentru prima inmatriculare. Masinile ar putea astfel sa fie taxate din functie de gradul de poluare din cartea masinii", au mai spus sursele citate. 

Aceasta este, de fapt, o mai veche idee a ministrului Mediului, Laszlo Borbely, care in repetate randuri a adus in discutie o taxa de poluare anuala.

Ce variante legale vede avocatul Gabriel Biris?

"Prima alternativa ar fi sa se renunte complet la taxa de prima inmatriculare. Nu cred in aceasta posibilitate pentru ca practic acest lucru ar deschide complet granitele tarii pentru rablele din Vest. Cea de a doua alternativa este sa se renunte la ideea de taxa de prima inmatriculare si sa o faca taxa de inmatriculre si reinmatriculare, adica aceeasi taxa sa se plateasca la reinmatricularea unei masini in Romania, indiferent ca ea este inmatriculata prima data, cumparata de la cineva din Europa de vest, fie ca este cumparata de la cineva din Romania", explica Biris.

"Vor incepe sa fie inmatriculate in Bulgaria si folosite in Romania nu numai masini cumparate de romani din Vest ci si masini cumparate de romani de la alti romani. Piata gaseste solutii de fiecare data cand apar taxe nerezonabile . Probabil vor creste business-urile vecinilor nostri de la Sud. Oricum, Romania este deja plina de masini bulgaresti, in general vechituri, care sunt conduse de romani", adauga el.

"Iar cea de a treia si ultima dintre ele, pe care, de altfel, eu am sustinut-o inca din 2007, cand se punea problema nelegalitatii taxei de primna inmatriculare la acea vreme si cred ca solutia cea mai buna pentru toata lumea este o taxa anuala care sa tina cont si de gradul de poluare a masinii si de alti factori - si de gradul de siguranta sau nesiguranta.... Pana la urma care este interesul national al Romaniei? Interesul national al Romaniei este sa aiba un parc auto cat mai modern si mai sigur si mai putin poluant," completeaza acesta.

"Atunci trebuie ca taxa sa fie conceputa in asa fel incat sa stimuleze innoirea parcului auto, nu sa stimuleze pastrarea masinilor vechi, abandonate prin parcari si care ne intoxica in trafic," mai spune avocatul.

"In Romania,din pacate, sunt foarte multe masini vechi si putini au facut, s-au gandit - studii n-am vazut inca - care este costul social al acestor masini, pentru ca noi trebuie sa intelegem un lucru: tehnica si  tehnologia au avansat foarte mult, masinile in momentul de fata sunt foarte rezistente, foarte sigure, dara asta inseamna si ca atunci cand o masina noua si rezitenta intra in coliziune cu una veche, cei din masina veche sufera accidentari mai severe decat sufereau inainte cu o masina similara. Si atunci cred ca ar fi util sa vedem  si care sunt alte costuri sociale ale mentinerii in parcul auto a tot felul de vechituri in care mori si la 30 km/h", mai arata Gabriel Biris.

"Exista un model pe care eu il consider foarte rezonabil, cel francez, practic care stabileste un impozit anual in functie de mai multi parametri, precum poluarea, gradul de poluare este unul dintre ele, dar si marimea masinii, marimea pretului si unele optionale, lipsa lor ori existenta lor contribuie la acordarea unei asa-numite puteri fiscale, mai mici sau mai mari. Practic, daca tinem minte in istorie a existat un autoturism numit Citroen 2 CV, acel 2 CV insemna, de fapt, puterea lui fiscala, si era un motiv de lauda ca era atat de mic - 2CV, practic, cea mai mica sarcina fiscala din toate masinile care puteau fi inmatriculate atunci", conchide avocatul.

Ce se intampla?

Guvernul a decis ca, in aproximativ doua saptamani, sa modifice din nou taxa de prima inmatriculare, dupa ce Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a apreciat ca aceasta taxa incalca legislatia Uniunii Europene, au declarat surse oficiale, citate de Mediafax.

Modificarea taxei auto a fost decisa in sedinta de miercuri a Cabinetului, dupa ce ministrul Mediului a prezentat o nota in acest sens.

Purtatorul de cuvant al Guvernului, Ioana Muntean, spune ca Executivul pregateste o solutie legislativa in concordanta cu decizia Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene.

"Ministrul Mediului a prezentat Cabinetului o nota privind taxa de poluare auto. Pregatim o solutie legislativa in concordanta cu decizia CJUE, iar actul normativ va fi aprobat de Guvern in perioada imediat urmatoare", a spus oficialul guvernamental.

Ce spune Borbely?

La randul sau, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca are in lucru mai multe variante de modificare a taxei auto si ca varianta finala va fi prezentata Guvernului in aproximativ doua saptamani.

"Avem aceasta decizie a Curtii Europene de Justitie, care se refera de fapt la Ordonanta din 2008, care nu este in vigoare, am modificat-o in 2010. Comisia Europeana a fost de acord cu aceasta modificare, dar Curtea Europeana s-a referit la o discriminare indirecta produsa in aceasta perioada," a explicat ministrul pentru ProTV si incont.ro.

"Avem un comitet interministerial, iar pe baza analizei am facut o nota in Guvern si in cel mult doua saptamani venim cu o modificare de ordonanta. Principiul trebuie sa ramana poluatorul plateste," a continuat ministrul.
    
El a precizat ca nu au existat probleme din partea Comisiei Europene legate de aceasta taxa si ca modificarea va fi efectuata astfel incat procedura de taxare sa fie clarificata pentru instante.

Ministrul a salutat totodata decizia de miercuri a Curtii Constitutionale, care a respins, cu majoritate de voturi, ca fiind neintemeiate criticile de neconstitutionalitate ale unor prevederi din Ordonanta de Urgenta a Guvernului 50/2008 privind taxa de poluare.

In urma cu o luna, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.

Punctul de vedere al Curtii a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judeca un proces in care un roman a dat in judecata statul intrucat a considerat ca taxa de prima inmatriculare este ilegala. Magistratii sibieni au vrut sa afle de la CEJ daca taxa contravine sau nu legislatiei europene.

Curtea a precizat ca procesul judecat de Tribunalul Sibiu a fost intentat de un roman pe nume Tatu, care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania, cu pretul de 6.600 de euro. Vehiculul avea o capacitate cilindrica de 2.155 de centimetri cubi si standard de poluare Euro 2, fiind fabricat in 1997, an in care a si fost inscris in Germania.

Pentru a-si putea inmatricula masina in Romania, barbatul a trebuit sa plateasca o taxa de poluare de 7.595 de lei (circa 2.200 de euro).

Intrucat a considerat ca taxa este contrara normelor europene, barbatul a cautat sa-si recupereze banii. El si-a sustinut actiunea in instanta pe aceea ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in Romania si revandute.

Guvernul a decis atunci constituirea unei comisii care sa stabileasca daca opinia Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene privind ilegalitatea taxei de prima inmatriculare impune modificarea legislatiei referitoare la taxa auto.

Procesul intentat la Sibiu pentru restituirea taxei de poluare a fost repus pe rolul Tribunalului Sibiu, joi urmand sa aiba loc prima infatisare.

Guvernul a decis, in luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon.

Ce se intampla in alte tari?

De exemplu, in Austria, taxa de prima inmatriculare nu exista, dar in schimb exista o formula de impozitare anuala a proprietatii autovehiculelor in functie de vechime.