Intr-un comunicat transmis de Ministerul Mediului se arata ca suspendarea este valabila pana la 31 decembrie 2012, inclusiv, scrie Mediafax.

"Celelalte prevederi ale Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule raman in vigoare. Astfel, se mentine reducerea taxei de poluare cu pana la 25%, precum si posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita", se mai arata in comunicat.

Intr-o declaratie sustinuta la Palatul Victoria, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a amintit ca Guvernul a fost obligat de Curtea Europeana de Justitie sa introduca taxa auto de prima vanzare, datele colectate ulterior din teritoriu indicand insa probleme tehnice de aplicare a unei masuri care afecteaza sute de mii de proprietari de masini vechi.

El a aratat ca ordonanta de urgenta pentru suspendarea taxei va intra in vigoare in maximum doua zile, odata cu publicarea in Monitorul Oficial.

"Vor fi discutii cu Uniunea Europeana, ne-am asumat aceasta raspundere, dar sper sa nu fie probleme foarte acute, deoarece si ei trebuie sa inteleaga ca este nevoie de un termen in plus pentru sute de mii de proprietari de masini vechi", a spus Borbely.

Conform legii, incepand cu acest an, pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 taxa de poluare trebuie achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor. Noul sistem a fost aplicat incepand cu 13 ianuarie.

Pe fondul protestelor organizate in ultimele zile in Bucuresti si alte orase ale tarii, in care una dintre revendicarile formulate vizeaza eliminarea taxei auto, coalitia guvernamentala a decis, in urma cu o saptamana, sa suspende pana la 1 ianuarie 2013 taxa de prima vanzare, cu explicatia ca proprietarii de masini vechi trebuie sa beneficieze de timp suplimentar pentru a vinde autovehiculele.

Decizia politica a fost adoptata de Guvern prin ordonanta de urgenta aprobata in sedinta de luni. Conform actului normativ, persoanele care au achitat deja aceasta taxa vor primi banii inapoi, pe baza unei cereri adresate administratiei fiscale.

Suspendarea taxei de prima vanzare este argumentata in document atat prin dificultatile de ordin tehnic legate de documentele care trebuie obtinute la prima transcriere a dreptului de proprietate asupra masinii vechi, cat si prin necesitatea "reevaluarii" impactului pe care taxa le are in plan economic si social.

Prin suspendarea taxei auto de prima vanzare, bugetul Fondului pentru mediu va fi privat de veniturile care ar fi fost obtinute prin impunerea la plata a tuturor autovehiculelor inmatriculate rulate, pentru care este transcris dreptul de proprietate.

"Suma estimata a fi pierduta pe perioada amanarii este de 336 milioane lei, impactul fiind cu atat mai mare cu cat, prin reducerea valorii taxei cu pana la 25%, se inregistreaza o diminuare suplimentara a veniturilor la bugetul Fondului pentru mediu cu o suma estimata de 240 milioane lei. Aplicarea ordonantei va spori diminuarea bugetului Fondului pentru Mediu, fapt ce va avea repercusiuni asupra proiectelor prioritare de mediu in derulare sau ce ar fi putut fi finantate de catre Administratia Fondului pentru Mediu", se atentioneaza in actul normativ.

Conform legii, fondurile obtinute din taxa auto ar trebui cheltuite pentru amenajarea de noi parcuri, casarea masinilor uzate, impadurirea terenurilor agricole degradate, producerea energiei din surse regenerabile, piste pentru biciclisti.

Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, proprietarii de masini sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.

Prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul miza pe o balanta financiara pozitiva a Fondului pentru Mediu, prognozand o crestere cu 336 milioane lei a veniturilor, prin impunerea la plata a tuturor autovehiculelor inmatriculate inainte de ianuarie 2007 si instrainate odata cu aplicarea noii legi, si o scadere de 240 milioane lei a sumelor de incasat, ca efect al reducerea valorii taxei.

Prin compararea celor doua valori, Guvernul estima ca diminuarea valorii taxei nu va avea un impact negativ asupra bugetului de venituri si cheltuieli al Fondului pentru mediu, aceasta fiind acoperita din venituri preconizate sa fie incasate.

Citeste si:

Ce marci auto dau cele mai mari discounturi si cine cumpara rational: barbatii sau femeile?

Criza rescrie istoria industriei auto. Doi producatori europeni s-au aliat pentru a face fata gigantului Volkswagen