Toate aceste masuri au fost incluse in proiectul Strategiei nationale pentru siguranta rutiera 2011-2020, informeaza Mediafax.

Documentul releva ca Executivul va evalua posibilitatea introducerii dreptului de a conduce anumite vehicule, in intervale orare speciale si doar pe unele drumuri publice, anterior obtinerii pentru prima data a permisului de conducere. Procedura va fi permisa dupa ce soferul va fi supus unui proces de instruire si testare si va impune prezenta unui insotitor cu experienta, care va raspunde juridic solidar cu soferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.

In paralel, va fi introdus si "permisul provizoriu de conducere", premergator obtinerii permisului auto si valabil numai pe teritoriul Romaniei, cu anumite restrictii pentru sofer.

Guvernul va interzice folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, ca masura impotriva "agresivitatii rutiere", va introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede, va reduce durata de valabilitate a permisului auto de la anumite varste, va interzice accesul pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu exceptia drumurilor comunale, si va impune finalizarea invatamantului minim obligatoriu pentru obtinerea permisului de conducere.

Conform noii Legi a educatiei, invatamantul general obligatoriu este de 10 clase si cuprinde invatamantul primar si pe cel gimnazial. Obligatia de a frecventa invatamantul de 10 clase, la forma cu frecventa, inceteaza la varsta de 18 ani.

In acelasi timp va fi introdusa posibilitatea platii pe loc a amenzii, pe baza de chitanta eliberata de agentul de politie si cu eliminarea prescrierii proceselor verbale.

O parte din incasarile obtinute din amenzi vor fi varsate la bugetul, fara ca sumele sa fie cedate integral la bugetele locale, ca in prezent. Totodata, va fi introdus "tichetul de contraventie", anexat permisului de conducere si care va evidentia amenzile platite.

Lipsa acestui tichet va insemna ca soferul nu a achitat amenda si va atrage dupas sine suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pana la plata sumei respective, conform sursei citate.

Pentru "cresterea gradului de intransigenta" a legii in cazul vehiculelor care circula cu viteza mai mare decat cea legala, vor fi majorate gradual, in functie de cuantumul vitezei, atat durata de suspendare a permisului, cat si cuantumul amenzii, iar soferii care vor sa beneficieze de reducerea duratei de suspendare a permisului vor putea opta pentru programe de reabilitare comportamentala/consiliere psihologica, pentru cursuri de conducere defensiva/preventiva sau pentru efectuarea in spitale a unui "stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere".

Cresterea progresiva a taxelor pentru detinerea mai multor autovehicule necomerciale, introducerea "taxelor pe congestie" si reducerea taxelor pentru autovehiculele folosite in comun prin sistemul "car-sharing" (pentru reducerea ponderii transportului motorizat individual), inchirierea cu ora din puncte fixe a vehiculelor, imbunatatirea evaluarii psihologice a candidatilor pentru obtinerea permisului auto, a sistemului de criterii la examinarea pentru acordarea permisului de conducere si a "capacitatii de supraveghere si impunere a legii" prin intermediul sistemelor de supraveghere video, cresterea gradului de incasare a amenzilor, promovarea transportului public si a celui nemotorizat cu "descurajarea" transportului motorizat individual, introducerea inspectiei tehnice de siguranta pentru repunerea in circulatie a vehiculelor implicate in accidente rutiere, crearea instantelor judecatoresti specializate pentru domeniul circulatiei rutiere cu scopul reducerii duratei de solutionare a dosarelor, achizitia de noi elicoptere, descurajarea furtului elementelor de semnalizare rutiera prin folosirea unor materiale "nevalorificabile", dar si modificarea "formatului de prezentare" a stirilor legate de accidentele rutiere sunt alte masuri avute in vedere pentru perioada urmatoare.

Procedura de examinare pentru acordarea permisului de conducere va fi modificata in sensul unei evaluari "mai ample", inclusiv medico-psihologice, a abilitatilor de conducere, nu doar cu verificarea cunoasterii legislatiei si a abilitatii de a efectua anumite manevre in trafic.

In document se atentioneaza ca, desi la data aderarii la UE Romania a preluat obiectivul comunitar de reducere cu 50%, pana in 2010, a numarului de victime ale accidentelor rutiere, acest indicator a crescut anual, proportional cu cresterea parcului auto in conditiile unei infrastructuri invechite si in lipsa unei politici coerente in domeniu.

"In momentul actual, estimarea pierderilor economice si sociale cauzate de accidentele rutiere ne indica o valoare de aproximativ 1,5% din Produsul Intern Brut", se arata in acelasi document.

Pentru o treime dintre accidentele grave, vinovati sunt soferii tineri, cu varste cuprinse intre 18-25 ani, in principal din cauza vitezei. Un sfert dintre toti conducatorii auto au fost de altfel amendati cel putin o data in ultimii trei ani pentru depasirea limitei de viteza.

Amenzile aplicate conform regimului circulatiei sunt estimate la peste 450 milioane lei anual, cu un grad de incasare de doar 40% fata de peste 90% in alte state UE.