Americanul Henrik Fisker a inceput afacerea Fisker in 2003. Pe atunci, compania carosa cu design personal modele de lux déjà create. Adica lua tot ce era pe dedesubtul unei masini de lux lansate si punea peste, caroseriile desenate de echipa lui Henrik.

In 2007, Tesla era primul mare producator care a cerut un design Fisker pentru modelul WhiteStar (full electric), dupa un concurs de design.

Compania a inceput sa creasca, sa devina cunoscuta sis a stranga capital din toate partile. Intre 2009 si 2010 a aparut primul si ultimul model, Karma – hibrid cu doua motoare electrice si unul pe benzina. Masina a fost si este ceva revolutionar la cum arata. A si fost supraintitulata Stealth (dupa avionul american invizibil pe radare).

Fisker a onorat comenzi pentru unii dintre cei mai bogati afaceristi si supervedete in SUA. Jay Leno si Justin Bieber sunt unii dintre ei.


Doua vedete si cativa businessman excentrici nu au adus si nici nu au garantat un profit care sa tina in viata Fisker Automotive. La jumatatea lui aprilie, oficialii au inceput sa studieze problema falimentului si acum procedura e chiar in desfasurare.

Dupa investitii si asteptarile grupului de actionari, firma de cercetare PrivCo a apreciat la 660.000$ costurile unei singure masini Karma. Ea se vinde insa cu 100.000 $. Sigur ca suma aceasta uriasa care depaseste jumatatea de milion de dolari nu inseamna numai costuri de productie. Inseamna datorii catre furnizori de cand s-a infiintat compania, capitaluri in derulare, imprumuturi si toate costurile operationale. Dar atata timp cat o bucata se vinde cu “numai” 100.000 $, este imposibil pentru Fisker sa acopere datoriile enorme.

Fisker Automotive a fost si ea pe lista companiilor ajutate de Guvernul American. Linia de credit deschisa ajunsese la 530 mil. $. Acum, datoriile totale au ajuns la 1,2 mld. $.

PrivCo a publicat pe site-ul ei un timeline al caderii Fisker, de la infiintare pana azi. Concluzia este ca Fisker e cel mai mare faliment american dupa numarul de investitori: 1.200 de entitati.

In anul 2011, producatorul de masini a vandut doar 1.900 de bucati din 11.000 anticipate. Numarul de angajati la fabrica din Anaheim, California a scazut de la 150 la 53 in 2013. Pana acum nu s-au anuntat nume care vor sa salveze Fisker Automotive. Una dintre solutii este falimentul diviziei de productie proprie si pastrarea activitatii de carosier pentru brand-urile de lux.