Voluntarii sustin ca Ministerul Mediului, Transporturilor si Protectia Consumatorilor nu au facut nimic, in timp ce in alte state oamenii au fost despagubiti. Pe de alta parte, grupul Volkswagen sustine ca romanii nu au fost prejudiciati, asa ca despagubirile nu se impun.

Oana Florea, reprezentant FACIAS: "Dam in judecata institutiile statului abilitate pentru a lua masuri pentru repararea prejudicului adus de grupul Volkswagen. Vorbim de achizitionarea unui bun neconform cu cartea tehnica. Deci, un prejudiciu adus consumatorului si vorbim si de un prejudiciu adus bugetului de stat pentru ca s-a incasat o taxa de timbru mai mica decat cea care ar fi trebuit in mod normal."

Pe langa toate acestea, sustin voluntarii de la Fundatia pentru Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor Statului, cel mai grav este ca s-au incalcat si normele de mediu.

Oana Florea, reprezentant FACIAS: "Daca in Statele Unite, grupul Volkswagen a platit 2,7 miliarde de dolari pentru a atenua impactul asurpa mediului, cred ca si romanii au dreptul la un mediu sanatos. Amintesc ca in Germania sunt 1400 de procese pe rol, amintesc ca in Belgia se strang semanturi pentru un proces colectiv."

Compania Volkswagen a intrat anul trecut intr-un scandal mondial si a recunoscut ca a vandut si in Europa masini Diesel, cu un soft care a pacalit testele de poluare. Registrul Auto Roman anunta la vremea respectiva ca, in tara noastra, a identificat 105 mii de asemenea autoturisme.

Tot in octombrie, anul trecut, Ministerul Mediului anunta ca Volkswagen ar fi pagubit statul roman cu peste 30 de milioane de euro. Asta pentru ca romanii care au cumparat acest tip de autoturism au platit, fara sa stie, o taxa de inmatriculare mai mica fata de cea reala. Cei de la Mediu sustineau ca vor recupera paguba in instanta, dar n-au dat in judecata compania germana.

Pe de alta parte, reprezentantii Volkswagen spun ca au luat masuri si i-au chemat in service-uri pe proprietarii acestor autoturisme, pentru updatarea softului. Iar cheltuielile sunt suportate de producator. Avand in vedere aceasta situatie, “nici in Romania, si nici in alta tara din Uniunea Europeana nu se acorda compensatii financiare, cu atat mai mult cu cat masurile de remediere in curs nu afecteaza in nici un fel pe posesorii de vehicule si nu le creaza nici un dezavantaj financiar."

Ce-i drept, daca problema nu i-a afectat in mod direct, nici romanii nu par interesati sa se lupte prin tribunale. Prin urmare, nimeni n-a actionat in instanta compania germana. In America, in schimb, autoritatile au luat atitudine, iar grupul Volkswagen si-a asumat plata a 15 miliarde de dolari, pentru cei 500 de mii de proprietari de masini cu softul care pacalea testele de poluare. Totodata, a acceptat sa rascumpere vehiculele de la consumatori ori sa acorde intre 5.100 si 10 mii de dolari compensatii.