Şi dacă această problemă nu era suficientă, firmele sunt grav afectate şi de lipsa infrastructurii. Puse cap la cap, aceste deficienţe îi fac pe oamenii de afaceri străini să nu mai ia în calcul ţara noastră pentru investiţii.

Pe Salvador, un filipinez în vârstă de 40 de ani, l-am găsit la volanul camionului pe care îl conduce. A bătut tara în lung şi în lat.

Salvador Miharez: “Merg la Timişoara, Cluj Napoca, Oradea, Iaşi. Este o oportunitate să muncesc aici, sunt oameni buni. Poate dacă munca mea merge bine, poate mă întorc în România şi voi merge în Filipine doar pentru vacanţă.”

Soţia lui este deja aici de câţiva ani, bona într-o familie de romani. Îi place la noi, şi în plus câştiga aproape triplu faţă de cât câştigă în Filipine.

Ideea de a căuta angajaţi la celălalt capăt al pământului i-a venit patronului unei firme de transport după ce a avut probleme cu romanii.

Salariul unui şofer de camion poate fi în România de 4.000 de lei. În Europa, însă, este dublu.

Ionuţ Simion - Country Managing Partner, PwC România:

“Nu se mai găsesc oameni pe piaţă. Migraţia forţei de muncă în ţările din UE este probabil cea mai mare ameninţare cu care ne confruntăm.”

Lipsa infrastructurii reprezintă o altă problemă pentru şase din zece directori. Poate ar investi în zonele mai puţin dezvoltate, dar ajung greu acolo.

Aşa se face că optimismul celor care fac afaceri în România scade. Dacă anul trecut 52% sperau într-o creştere economică, anul acesta au rămas doar 38%.

În vestul Europei lucrurile stau pe dos. 57% dintre directorii de firme cred într-o creştere economică în următoarele 12 luni.