Facilitatile au fost discutate in contextul in care Guvernul urma sa majoreze acciza la carburanti si incerca sa-i convinga pe reprezentantii companiilor petroliere sa nu majoreze preturile.

Presedintele Traian Basescu a anuntat insa ca nu va promulga bugetul daca acciza va fi majorata, premierul Victor Ponta precizand ulterior ca negociaza cu Fondul Monetar International si Comisia Europeana amanarea cu trei luni a datei de majorare a accizei la motorina, folosita de catre transportatorii de marfa, si aplicarea acesteia doar la benzina.

Miercuri, Ponta a anuntat ca introducerea accizei de 7 eurocenti va fi amanata cu trei luni, pana la 31 martie 2014, la carburanti, atat la motorina, cat si la benzina, iar presedintele Traian Basescu va trimite, miercuri, la Monitorul Oficial decretul de promulgare a bugetului de stat.

Miercuri, Guvernul a amanat introducerea accizei, dar a aprobat si hotararea prin care companiilor petroliere le sunt acordate facilitati.

In urma cu doua saptamani, Guvernul a negociazt cu reprezentantii companiilor petroliere scaderea cotei de biocarburant care ar trebui majorata, conform legii, incepand cu anul viitor la benzina si amanarea intregului calendar in care aceasta cota urmeaza sa creasca semnificativ in urmatorii ani, dar si a datei pana la care furnizorii trebuie sa introduca pe piata benzina mai buna calitativ.

In 2011, Guvernul a decis ca, incepand cu 2013, motorina si benzina vor trebui sa includa o cota de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzina trebuia sa creasca la 8% din 2015, la 9% din 2017 si la 10% din 2019.

Cu putin inainte de anul 2013, in ultimele zile ale anului 2012, Guvernul a anulat obligatia cotei de 6% biocarburant in motorina, a amanat cresterea cotei la 7% in motorina pentru 2016 si a stabilit pentru acest an, pentru benzina, un continut de biocarburant de minimum 5%, in loc de 6%.

Atingerea acestei cote de 6% a fost fixata atunci pentru anul 2014.

Guvernul a negociat insa cu reprezentantii companiilor petroliere nu majorarea, ci scaderea cotei prevazute pentru anul viitor la benzina si amanarea intregului calendar de majorare.

Astfel, pentru anul viitor a fost negociata, la benzina, o cota de biocarburant de 4,5%, care sa urce la 8% abia in 2018, nu in 2015. Tintele pentru anii 2017 si 2019, cu 9%, respectiv 10% cota de biocarburant vor fi anulate. La motorina a fost negociata pentru 2016 o cota de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.

O alta facilitate care va fi acordata companiilor este amanarea cu trei ani, respectiv pana in 2019 in loc de pana in 2016, a datei pana la care furnizorii trebuie sa introduca pe piata benzina mai buna calitativ, cu un continut de oxigen de maximum 2,7% m/m si cu un continut de etanol de maximum 5% v/v.

In acelasi timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate sa reduca pana la sfarsitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de sera, generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie a carburantului si energia furnizata, ci li se va acorda timp pana in 2020 sa isi indeplineasca aceasta obligatie.