Globalizarea si avansul pietelor emergente sunt principalele tendinte globale care vor afecta Romania in urmatorii 20 de ani, pentru 63% dintre manageri si 71% dintre studenti. Inovatia si schimbarile tehnologice ocupa locul doi in top, in timp ce insuficienta resurselor nu este creditata cu un impact prea mare asupra pietei locale, reiese din studiul Roland Berger Strategy Consultants "Romania in urmatorii 20 de ani - Dubla perspectiva a liderilor de azi si de maine".

In ceea ce priveste principalele provocari ale Romaniei pana in anul 2032, atat managerii cat si studentii claseaza coruptia si ineficienta sectorului public in top, aspecte urmate indeaproape de lipsa infrastructurii. Studentii sunt insa preocupati intr-o mai mare masura decat managerii (58% fata de 47%) de ineficienta sistemelor publice de educatie, sanatate, reflectandu-se astfel o viziune a lor pe termen mai lung.

Daca provocarile tind sa fie aceleasi atat pentru manageri cat si pentru studenti, subiectul asupra caruia parerile lor par ireconciliabile este reprezentat de rolul guvernului in depasirea acestor obstacole. Astfel, daca 72% dintre executivi vor o implicare mai mica a executivului in dezvoltarea Romaniei in urmatorii 20 de ani, 55% dintre studenti isi doresc, din contra, un rol mai activ al acestuia.

In ceea ce priveste sectoarele cu cel mai mare potential sa dezvolte un avantaj competitiv in urmatorii 20 de ani, agricultura si IT-ul sunt percepute atat de catre studenti cat si de manageri ca avand cel mai mare potential de crestere. Acestea sunt urmate de sectorul energiei si al productiei de bunuri de consum. La polul opus, serviciile financiare sunt considerate o sursa improbabila de avantaje competitive. In plus, sectorul telecomunicatiilor este perceput ca unul competitiv astazi, asadar cu un potential doar limitat in viitor. Managerii percep turismul ca un sector cu mare potential, insa studentii sunt sceptici in acest sens, plasandu-l in partea de jos a clasamentului.

Din punct de vedere al gradului de valoare adaugata pe care Romania il poate produce la nivel international, daca managerii vad Romania mai ales ca un hub low-cost cu avantaje competitive in zone cu valoare adaugata mica, tinerii studenti cred insa in potentialul de inovare al pietei locale si in crearea de valoare adaugata mare. Astfel, majoritatea managerilor din Romania (84%) estimeaza ca potentialul Romaniei in urmatorii 20 de ani ramane in zona avantajului de cost, parerile fiind impartite insa intre exploatarea lui mai ales in sectorul industriei sau al serviciilor.

Studentii cred in inovatie atat in industrie cat si in servicii, balanta inclinand insa usor catre crearea unor centre de inovatie industriale, mai degraba decat oferirea de servicii inovatoare.

In acelasi timp, Romania este perceputa ca o destinatie de afaceri cu o importanta in crestere, avand in vedere ca 58% dintre managerii respondenti considera piata locala o zona geografica "importanta" si "foarte importanta" de afaceri pentru companiile lor la nivel international, in crestere fata de 51% acum 10 ani si mai putin decat nivelul de 63% anticipat pentru anul 2032.

Din studiu mai reiese ca managerii tind sa fie extrem de optimisti in ceea ce priveste evolutia afacerilor lor, si desi provin dintr-o gama larga de activitati economice, cea mai mare parte dintre ei cred ca propriul sector va avea o performanta mai buna si decat media cresterii economice din Romania si decat media europeana de crestere a sectorului.

Factorii principali de crestere mentionati au fost investitiile straine, crearea de infrastructura si cresterea venitului disponibil.