Akio Toyoda (57 de ani) are cel mai mic pachet salarial dintre directorii generali ai celor mai mari cinci producatori de automobile dupa vanzari, castigand de peste 10 ori mai putin decat cel mai bine platit CEO din industrie, transmite Bloomberg, preluata de Mediafax.

Toyota a avut anul trecut cele mai bune rezultate si a depasit cu bine situatiile de criza din ultimii 4 ani, marcati de cutremurul puternic care a lovit Japonia in anul 2011, urmat de un val tsunami devastator, si de campania masiva derulata anterior de companie pentru rechemarea a milioane de automobile in vederea remedierii unei probleme care cauza acceleratia involuntara a unor modele, provocand mai multe accidente.

Toyoda a preluat conducerea grupului Toyota in iunie 2009, in momentul crizei rechemarilor, dupa ce efectele crizei financiare globale si aprecierea puternica a yenului cauzasera prima pierdere anuala din istoria de 59 de ani a companiei. Astfel, in timp ce Toyota a reconstruit reputatia de fiabilitate si eficienta a automobilelor sale, directorul executiv a castigat o notorietate similara pentru petentiile financiare rezonabile.

Evaluate in dolari, actiunile Toyota au crescut in acest an cu 28% pe bursa de la Tokyo, dupa ce compania a redevenit anul trecut cel mai mare producator de automobile din lume, devansand grupul american General Motors. In aceeasi perioada, titlurile gigantului german Volkswagen au scazut cu 11%, in timp ce General Motors a avansat cu 12%, Daimler a crescut cu 11%, iar Ford cu 18%.

"Niciun alt CEO al Toyota nu a fost pus la incercare, in ultimii 30 de ani, precum Akio Toyoda. Fata de el, concurentii primesc prea multi bani", comenteaza pentru Bloomberg un consultant american in industria auto.

Datorita cresterii profitului, Toyota a aprobat in luna martie cele mai mari bonusuri pentru angajati din ultimii cinci ani.
Directorul general al Ford, Alan Mulally, este cel mai bine platit CEO al unui mare producator auto, cu o compensatie de 21 milioane de dolari anul trecut, potrivit datelor Bloomberg.

Seful Volkswagen, Martin Winterkorn, a primit 14,5 milioane euro (19 milioane de dolari), iar managerul Daimler, Dieter Zetsche, a obtinut 8,15 milioane euro (10,7 milioane de dolari). CEO-ul General Motors, Dan Akerson, a incasat 11 milioane de dolari de la compania unde au actiuni guvernele din SUA si Canada.

In pofida compensatiei financiare relativ modeste, Akio Toyoda are o avere substantiala. El controleaza personal 0,13% din actiunile grupului Toyota, participatie evaluata la 256 milioane de dolari, care a generat in anul fiscal incheiat in martie dividende de 4,2 milioane de dolari.

Analistii subliniaza ca executivii companiilor japoneze sunt in general mai prost platiti decat concurentii din alte zone, precum SUA si Europa de Vest. "Executivii japonezi nu castiga destul. Companiile nu doresc sa dea nastere la senzatii de gelozie", spune Edwin Merner, presedintele fondului Atlantis Investment Research, Tokyo, care administreaza active de 3 miliarde de dolari.

In 2010, an in care a fost derulata campania masiva de rechemari dupa scandalul controversat al acceleratiei involuntare, Toyoda a refuzat sa primeasca bonusuri si a acceptat o compensatie de sub 100 milioane yeni (1 milion de dolari), modesta chiar si in comparatie cu executivii competitorilor locali.

O parte din cresterea actiunilor Toyota poate fi atribuita si deprecierii masive a yenului, care a ajutat exportatorii japonezi in ultima perioada. Yenul a scazut cu 14% fata de dolar in ultimele sase luni, dupa eforturile guvernului si ale bancii centrale de a slabi moneda pentru a sustine exportatorii. Investitorii straini au revenit la Tokyo, preluand masiv actiuni japoneze pentru a profita de prosperitatea regasita a industriei locale.

Fiecare scadere echivalenta cu 1 yen a monedei japoneze fata de dolar creste profitul operational al Toyota cu 35 miliarde yeni (360 milioane de dolari). Astfel, in anul fiscal incheiat la 31 martie, diferenta de curs valutar a majorat profitabilitatea companiei cu 140 miliarde yeni (1,44 miliarde de dolari).

Deprecierea monedei creste competitivitatea automobilelor si a celorlalte produse japoneze de export pe pietele din SUA si Europa, unde in ultimii 10 ani companiile nipone au pierdut teren in fata concurentilor din Coreea de Sud. Cu toate acestea, desi Toyota a vandut anul trecut cele mai multe automobile la nivel global, profitul anual al Volkswagen depaseste de peste doua ori rezultatul grupului japonez.

Toyota are de lucru in China, unde o disputa privind controlul asupra unui teritoriu revendicat de ambele guverne a condus la un boicot care a provocat scaderea vanzarilor companiei.

Probleme sunt si in SUA, unde Toyota Camry, cel mai bine vandut model din categoria lui pe piata americana in ultimii 10 ani, a pierdut timp de doua luni consecutive pozitia de top. Totodata, General Motors, Ford si Chrysler au castigat cota de piata in primele trei luni ale anului in defavoarea Toyota, marcand primul trimestru din ultimii 20 de ani cand toti marii producatori americani reusesc sa inregistreze progrese pe piata.