In 2007, domnul Tudor a imprumutat 11.000 de euro, pe care s-a angajat sa-i returneze in 10 ani. In fiecare luna, platea 207 euro. Acum un an, si-a dat seama insa ca are in contract comisioane abuzive, iar dobanda nu este calculata corect. Asa ca a solicitat bancii intrarea in legalitate si reducerea dobanzilor, dar a fost refuzat.

Tudor, client pagubit: "La trei saptamani dupa ce am facut o plangere la ANPC m-a sunat de la banca, mi-a zis ca sunt client fidel, ca sunt cu platile la zi, imi fac o reducere a dobanzii".

Rata urma sa scada cu 40 de euro, dar clientul trebuia sa semneze un act aditional din care dispareau comisioanele si clauzele abuzive. Clientul l-a semnat fara sa vada un nou grafic de rambursare. Cand l-a primit, peste o saptamana, rata era doar cu 10 euro mai mica.

Discutie Tudor - reporter:
" R -De ce nu l-ati solicitat atunci cand ati semnat?
  T -Au spus ca trebuie prelucrat in centrala. Am avut incredere in ce mi-a zis doamna atunci, ca sunt client fidel si imi fac o reducere a dobanzii substantiala. Nu o poti numi negociere."

Dar de ce sunt dispuse bancile sa negocieze?

Bogdan Nica, presedintele ANPC: "Ca sa nu ajunga in instanta, stiind ca pierd sau in anumite situatii in care consumatorul a castigat, s-a negociat cu ceilalti tocmai ca respectiva institutie sa nu se trezeasca cu anumite procese".

Din pacate, de multe ori negocierile ii ajuta prea mult pe clienti.

Bogdan Nica, presedinte ANPC: "Multi se plang ca negocierea nu este intotdeauna avantajoasa si ii sfatuiesc pe clienti sa se uite cu mare atentie in contractul initial, poate fi o pacaleala suplimentara."

Cu alte cuvinte, in baza actului aditional banca intra in legalitate si scapa si de judecata. Dar, cel mai important, nu mai trebuie sa returneze clientului niciun ban incasat ilegal din clauzele abuzive.