Nivelul contributiei la Pilonul II prevazut pentru acest an, de 4%, a fost insa cu 0,5 puncte procentuale sub calendarul initial, dupa ce, in 2009, Guvernul a decis sa mentina cota la 2% pe fondul crizei financiare.

Pana in 2016, contributia ar trebui sa ajunga la 6%, potrivit legislatiei.

Venituri de 201,9 miliarde lei si cheltuieli de 216,4 miliarde lei

Proiectul bugetului general consolidat pentru anul viitor a fost construit pe o prognoza de venituri de 201,9 miliarde lei si un total al cheltuielilor estimate de 216,4 miliarde lei, rezultand un deficit de 14,5 miliarde de lei.

Defalcat, bugetul de stat se bazeaza pe venituri de 100,8 miliarde lei, iar cheltuielile se vor ridica la 119,1 miliarde lei, din care 47,7 miliarde lei reprezinta cheltuieli de personal.

Bugetul asigurarilor sociale de stat a fost construit pe venituri de 51,8 miliarde de lei si cheltuieli de 52 miliarde de lei.

Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2014 este de 2.298 lei. Bugetul este construit pe un deficit de 2,2% din PIB si o crestere economica de 2,2%.

Companiile de stat ingheata din nou angajarile, dar pot majora salarii

Companiile de stat nu vor putea majora nici anul viitor numarul prognozat de personal comparativ cu cel din acest an decat cu aprobarea speciala a Guvernului sau a autoritatilor locale, dar vor putea creste cheltuielile salariale, indiferent daca au avut sau nu profit, in functie de inflatia pe 2014.

"Operatorii economici care au inregistrat profit in anul precedent pot majora cheltuielile de natura salariala realizate in anul anterior, cu incadrarea in nivelul aprobat prin bugetele de venituri si cheltuieli, cel mult cu indicele mediu de crestere al preturilor prognozat pentru anul 2014. Operatorii economici care nu au inregistrat profit in anul precedent sau care primesc subventii sau transferuri de la bugetul de stat si bugetul local pentru activitatea de exploatare pot majora cheltuielile de natura salariala realizate in anul precedent, cu incadrarea in nivelul aprobat prin bugetele de venituri si cheltuieli, in limita procentului mediu de crestere a salariilor aplicabil pentru personalul din sectorul bugetar, dar nu mai mult decat indicele mediu de crestere al preturilor prognozat pentru anul 2014", se arata in document.

In acelasi timp, in anul 2014, aceste companii nu pot majora numarul prognozat de personal la finele anului fata de cel realizat in anul 2013, cu incadrarea in cel aprobat prin bugetul de venituri si cheltuieli.

Cresterea castigului mediu brut lunar pe salariat va fi corelata cu cresterea productivitatii muncii.

Guvernul aloca mai multi bani primarilor, dar impune terminarea lucrarilor incepute

Guvernul va alimenta anul viitor bugetele locale din TVA cu peste 15,3 miliarde lei, mai mult decat fondurile alocate in acest an, dar le va impune sa finanteze cu prioritate proiecte UE si interzice alocarea de fonduri pentru lucrari noi daca nu sunt asigurate mai intai proiectele in derulare. In acest an, bugetele locale au fost alimentate cu sume defalcate din taxa adaugata in cuantum de 14,6 miliarde lei.

Pentru anul viitor, din totalul sumei alocate autoritatilor locale din TVA, 2,1 miliarde lei sunt pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judetelor, 11 miliarde lei sunt pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti, 368,3 milioane lei sunt destinate finantarii cheltuielilor privind drumurile judetene si comunale, a caror repartizare, pe unitati administrativ-teritoriale, se face in functie de lungimea si starea tehnica a acestora, prin hotarare, de catre consiliul judetean, dupa consultarea primarilor, iar 1,7 miliarde lei sunt pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor.

"In anul 2014, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor finanta cu prioritate acele lucrari de investitii/activitati noi sau in continuare, aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile. Se interzice finantarea lucrarilor de investitii noi daca nu sunt asigurate surse de finantare a lucrarilor de investitii/activitati in continuare, astfel incat sa se respecte graficele de executie/termenele de punere in functiune sau datele de finalizare a proiectelor aflate in implementare", se arata in document.

Autoritatilor locale le va fi interzis si sa finanteze obiectivele de investitii noi daca in portofoliul ordonatorilor de credite ai bugetelor locale exista obiective de investitii/proiecte in derulare al caror termen de punere in functiune/termen de implementare stabilit prin contractul/decizia/ordinul de finantare este depasit, pana la finalizarea acestora. Exceptie fac lucrarile de investitii colaterale, care cuprind cheltuielile pentru efectuarea unor lucrari legate teritorial si functional de o anumita investitie directa, necesare punerii in functionare si exploatarii investitiei directe realizate ca urmare a implementarii unor proiecte finantate din fonduri externe nerambursabile.

Firmele care acorda sponsorizari sau burse private vor avea drept de deducere timp de 7 ani

Firmele care acorda sponsorizari sau burse private vor avea posibilitatea sa deduca timp de sapte ani sumele care nu au putut fi scazute din impozitul pe profit, spre deosebire de sistemul actal, in care cele ce nu sunt deduse in anul respectiv nu mai pot fi reportate pe anii urmatori. Modificarea va fi operata de Guvern prin ordonanta de urgenta si aplicata incepand cu anul viitor.