"Apreciez foarte mult faptul ca in societatea romaneasca exista o preocupare tot mai intensa pentru a analiza modul in care Romania ar trebui sa foloseasca oportunitatile care i se ofera in cadrul financiar 2014 - 2020. In opinia noastra, a Comisiei Europene, credem ca deja vremea dezbaterilor ar fi trebuit sa treaca si sa trecem la implementarea proiectelor. Romania se afla deja intr-o mare intarziere, absorbtia in actualul cadru financiar este minima, iar numarul de proiecte noi si al operatiunilor aprobate este mult prea mic. Stim cu totii, ca om care provine din Romania unde este o parte din sufletul meu, cata nevoie avem de autostrazi, de cai ferate moderne, de spitale noi. Si trebuie sa recunoastem ca, din punct de vedere al absorbtiei fondurilor europene, lucrurile nu merg cum trebuie. Ritmul dezvoltarii de proiecte si al absorbtiei fondurilor trebuie accelerat", a subliniat Corina Cretu, citata de Agerpres.

Comisarul european a mentionat ca la Bruxelles au fost asigurate toate conditiile pentru ca Romania sa atraga cat mai multi bani europeni si totul depinde acum de autoritatile de la Bucuresti.

"Totul depinde acum in primul rand de autoritatile romane, si nu vorbesc numai de guvernanti, ci si de Parlamentul Romaniei, care are responsabilitatile sale, de autoritatile locale care au la randul lor o serie de responsabilitati. Este esential sa fie pregatite si finantate cat mai rapid o serie de proiecte mari cu impact direct asupra vietii oamenilor, in special in domeniul infrastructurii, domeniu in care timpul de pregatire este adesea lung si complex. Este evident ca regulamentele nu mai ofera statelor membre posibilitatea de a face absorbtie de dragul absorbtiei, avem nevoie de indicatori foarte clari atunci cand implementam un proiect. Din punctul meu de vedere, Romania are nevoie de proiecte in care principalul indicator sa fie crearea de locuri de munca", a adaugat Corina Cretu.

Potrivit oficialului european, obiectivul Comisiei Europene, ca si cel al autoritatilor de la Bucuresti, este ca fondurile structurale si de coeziune sa reinceapa sa sprijine cresterea economica si crearea de locuri de munca pentru romani.

"Intr-o tara in care investitiile publice realizate cu fonduri europene reprezinta 70% din totalul investitiilor publice, faptul ca nu se absorb bani europeni pune in pericol inclusiv aceasta crestere economica si este pacat pentru ca Romania, la ora actuala, potrivit tuturor statisticilor, figureaza cu cea mai mare crestere economica din Uniunea Europeana. Deci, daca absorbtia nu va incepe in lunile urmatoare, Romania risca sa-si puna singura piedica in calea dezvoltarii economice si sociale sustenabile. In perioada 2007 - 2013, absorbtia fondurilor europene pe hartie este de 75% si asta datorita unor eforturi imense facute in ultimii doi - trei ani. (...) Fara o politica nationala adecvata, fara o strategie, fara planuri de actiune si o buna capacitate administrativa, fondurile structurale de investitii nu sunt suficiente. (...) Avem 23 de miliarde pentru urmatorii patru ani, sunt importanti, Uniunea Europeana ii pune la dispozitia Romaniei, dar pentru a fi absorbiti si pentru a conduce la o imbunatatire reala a vietii fiecarui roman este nevoie de o pregatire a proiectelor si de o capacitate administrativa imbunatatita. De aceea, vreau sa salut eforturile Guvernului de a imbunatati capacitatea administrativa, lucram impreuna...", a adaugat Corina Cretu.

Master Planul de Transport ar trebui pastrat in forma agreata cu CE

Recomandarea Comisiei Europene este ca Master Planul de Transport sa fie pastrat in forma agreata intre Guvernul Romaniei, CE si Banca Mondiala, a declarat comisarul european pentru politici regionale, Corina Cretu, marti, la Parlament.

"Master Planul de Transport a fost un document negociat ani de zile de catre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei. Eu cred ca, in momentul adoptarii si agrearii intre Comisie, a doua zi trebuia sa intre in implementare. Din pacate, spun din pacate pentru ca asemenea documente care sunt agreate, in Parlamentul Romaniei risca sa-si schimbe sensul si sa nu mai indeplineasca conditiile cerute de Comisia Europeana. Deci, din punctul nostru de vedere, Comisia Europeana recomanda ca Master Planul de Transport sa ramana asa cum este", a spus Corina Cretu, prezenta la dezbaterea intitulata "Fonduri Europene 2016 - 2020".

Ea a adaugat ca pe acest subiect a auzit ''tot felul de idei'' vehiculate in Legislativul de la Bucuresti privind scoaterea din Master Plan a capitolului referitor la sectorul feroviar.

"Am auzit tot felul de idei in Parlamentul Romaniei, cum ca s-ar dori scoaterea capitolului legat de caile feroviare. Eu cred ca Romania are nevoie de o agentie de reformare a cailor feroviare. (...) Deci, din acest punct de vedere, noi cred ca am ajuns la un agrement foarte echilibrat intre nevoia de dezvoltare rutiera, feroviara, navala in Master Planul de Transport. Si cred ca Guvernul trebuie sa decida daca-l retrage din Parlament si mergem pentru implementare, ori Parlamentul sa-si asume responsabilitatea si sa-l adopte pentru ca intarzierile vor fi foarte mari", a precizat comisarul european pentru politici regionale.