Este unul dintre cei mai mari jucatori din industria retelelor de livrare de continut din lume. Fondata in 1998, in Statele Unite, Akamai (in hawaiiana inseamna „inteligent”) face posibila transmiterea de date online pretutindeni pe glob. Practic, compania ajuta utilizatorii sa navigheze pe internet foarte rapid, indiferent de orasul in care se afla. Cum face asta? Urcand continut pe servere ce se afla in proximitatea geografica a clientilor.

Forbes scria acum cateva zile ca gigantul Alibaba ar putea sa cumpere Akamai. Sau macar sa-i devina client.

Akamai opereaza una dintre cele mai mari retele de livrare de continut, acoperind 30% din traficul online global. Firma necesita un numar impresionant de servere si harduri inteligente pentru a functiona si a transmite datele intr-un timp cat mai scurt in diverse locuri de pe planeta. Utilizeaza 150.000 de servere, potrivit CEO-ului companiei, Tom Leighton, citat de Business Insider. Impreuna, acestea functioneaza ca un „internet virtual”, explica managerul.

Clientii directi ai companiei pastreaza copii ale continutului livrat, pentru ca utilizatorii lor sa acceseze datele intr-un timp cat mai scurt. De exemplu, cand utilizatorii unei platforme video cauta si vizioneaza un film, Akamai ii directioneaza catre serverele copii, realizate de statia-mama intr-un reper geografic aflat in proximitatea lor.

Practic, vorbim despre niste servere regionale ce servesc rapid cereri venite din partea utilizatorilor aflati geografic mai aproape de statia principala.

Potrivit lui Leighton, industria retelelor de livrare de continut (CDN) este una foarte competitiva, desi multi ar gandi contrariul. Directorul firmei explica jurnalistilor ca nu e foarte complicat sa investesti si sa pozitionezi un server intr-o zona aglomerata din punct de vedere al populatiei care are acces la internet.

Cu toate acestea, firma pe care o conduce domina aceasta piata. Iar printre clientii sai se numara branduri mari, ca Apple (inca din 1999), Hulu, BBC, Televiziunea Chineza sau Casa Alba.

Mai mult, nu doar operatorii telecom sunt interesati de serviciile Akamai, ci si giganti din industria jocurilor electronice. Sony, Nintendo, start-up-uri ca Airbnb, retaileri ca Best Buy, chiar si Departamentul de Aparare al Statelor Unite se numara printre clientii companiei cu sediul in Massachusetts.

Potrivit ultimelor rapoarte financiare publicate, in 2013, Akamai a realizat venituri de 1,6 miliarde de dolari, in timp ce intreaga piata a retelelor de livrare de continut s-a ridicat la 2,3 miliarde de dolari.