Raportul semnaleaza ca, in urma crizei financiare globale, antreprenorii au ramas mult mai dependenti de finantarea proprie, in timp ce noi surse de finantare antreprenoriala, cum ar fi prin crowdsourcing, castiga in popularitate.

"Criza financiara recenta, cea mai grava din ultimii 80 de ani, a avut un efect profund asupra vietii economice precum si a peisajului antreprenorial. Chiar daca a scazut costul mediu al inceperii unui business, accesul la finantare ramane una dintre cele mai serioase probleme cu care se confrunta firmele din multe tari, in special intreprinderile mici si mijlocii", spun autorii raportului, citat de Agerpres.

Raportul special 2015-2016 al Global Entrepreneurship Monitor asupra Finantarilor pentru Antreprenori a studiat modele antreprenoriale de finantare din intreaga lume. Acest tip de raport, care se bazeaza pe datele colectate in timpul ciclului anual de cercetare, a fost lansat in urma cu 10 ani.

De atunci, disponibilitatea fondurilor, sursele de finantare, precum si costul inceperii unei afaceri au evoluat. De exemplu, in 2004 suma medie necesara pentru a incepe o afacere era de 54.000 dolari si in 2006 de 65.000 de dolari. In 2015, suma mediana a fost de doar 13.000 de dolari, suma de care se apropie si Romania.

La nivel global, 95% dintre antreprenorii folosesc fonduri cu caracter personal atunci cand incep o afacere. Israel si Spania, cu 79%, raporteaza cel mai mic procent de antreprenori care folosesc banii lor proprii ca sursa de finantare. In acelasi timp, proportia de investitii proprii variaza foarte mult, de la un minim de 47%, in Burkina Faso si Senegal, la 98% in Indonezia. La nivel mondial, aceasta proportie a crescut de asemenea, in medie: daca in 2004 antreprenorii au furnizat 66% din capitalul afacerii, in 2015 ei contribuie cu pana la 72%. Intreprinzatorii romani contribuie cu banii personali pentru a acoperi in medie 66% din bugetul pentru demararea afacerii.

Comparativ cu barbatii, femeile antreprenor raporteaza ca au nevoie de mai putini bani pentru a incepe o afacere. In Romania se observa un relativ echilibru, cu o diferenta de numai 1.000 de dolari intre femei si barbati. In Canada se inregistreaza cel mai mare decalaj intre femei si barbati: acestia declara ca au nevoie de 8,5 ori mai multe fonduri decat femeile. Fac exceptie doar doua economii: Slovenia si Finlanda, unde bugetele sunt egale.

Pentru multi intreprinzatori, propriile economii, precum si contributii din partea vecinilor, familiei si prietenilor au jucat un rol important, iar investitiile din afara acestor cercuri au fost mai rare.

Bancile raman o sursa importanta de finantare in toate regiunile. Contributiile de finantare ale acestora variaza de la un sfert dintre antreprenorii din Africa, Asia si Oceania, pana la o treime din intreprinzatori in America de Nord.

Fondurile guvernamentale joaca, de asemenea, un rol si sunt cele mai ridicate in America de Nord si Europa. In Romania, 26% dintre intreprinzatori imprumuta de la banci si 27% beneficiaza de fondurile guvernamentale.

Raportul arata insa ca formele traditionale de finantare sunt tot mai mult suplimentate de surse noi: creditare peer-to-peer, crowdfunding, micro-finantare si cooperative comunitare. In acelasi timp, industriile, modelele de afaceri, precum si conceptul de "piata" sunt redefinite de tehnologia mobila.

Global Entrepreneurship Monitor (GEM) este studiul cel mai cunoscut din lume in domeniul antreprenoriatului. GEM este o resursa de incredere in domeniul antreprenoriatului pentru organizatiile internationale cheie, cum ar fi Organizatia Natiunilor Unite, Forumul Economic Mondial, Banca Mondiala si Organizatia pentru Cooperare Economica si Dezvoltare (OECD), oferind seturi de date personalizate, rapoarte speciale si opinii de experti.