Conform Raportului de audit al performantei privind piata de energie electrica in perioada 2010-2014, realizat de Curtea de Conturi, pierderile din retelele electrice de transport si distributie in perioada 2010 - 2014 au fost in medie de 7,8 TWh pe an, ceea ce a generat costuri pentru operatori estimate la 1,8 miliarde de euro, suportate in cea mai mare parte de consumatorii finali.

"La nivelul operatorilor principali de distributie, in perioada 2010-2013, s-a constatat inregistrarea unui nivel alarmant al pierderilor (CPT) in retelele electrice de distributie de 12,63% din energia electrica intrata in retelele de distributie. Din evaluarea nivelului consumului propriu tehnologic (CPT) inregistrat in retelele electrice de distributie in anul 2013, comparativ cu anul 2004, se constata faptul ca, desi in perioada 2009-2013 au fost raportate de operatorii de distributie investitii realizate de 5.987.593 mii lei (5,9 miliarde de lei - n.r.), din care, pentru inlocuirea echipamentelor in vederea reducerii CPT, in perioada 2010-2013 au fost efectuate investitii in valoare de 717.526 mii lei (717 milioane de lei - n.r.), investitiile realizate nu si-au atins scopul, pierderile inregistrate in retelele de distributie in anul 2013 (12,4%) au ramas la acelasi nivel inregistrat in anul 2004 (12,6%)", se precizeaza in raportul citat de Agerpres.

Potrivit documentului, pierderile inregistrate in retelele electrice de distributie in perioada 2010-2013, de 27,6 TWh, reprezinta 46,1% din energia livrata de Hidroelectrica SA, sau 64,7% din energia livrata de SN Nuclearelectrica SA, sau 49,1% din energia livrata de Complexul Energetic Oltenia SA, in aceeasi perioada.

"In retelele electrice de distributie si transport, pierderile inregistrate au fost, in perioada 2010-2014, in medie de 7,8 TWh/an, fapt ce a generat costuri estimate la nivelul operatorilor de distributie si transport de 1.880.930 mii euro (1,8 miliarde de euro - n.r.), ce au fost suportate in cea mai mare parte de consumatorii finali de energie prin includerea acestora in tariful pentru serviciul de transport si distributie. Astfel, in tariful mediu de distributie aplicat consumatorilor, costurile cu achizitia de energie pentru acoperirea pierderilor la nivelul operatorilor de distributie a reprezentat in medie 26%", potrivit raportului.

In perioada auditata, preturile de vanzare a energiei electrice la consumatorii finali au inregistrat cresteri de 33,32% (de la 438,1 lei/MWh, la 584,1 lei/MWh), in cazul consumatorilor casnici, si de 21,7% (de la 396,88 lei/MWh, la 482,63 lei/MWh), in cazul consumatorilor noncasnici, aceste majorari fiind generate, pe de o parte, de cresterea nivelului taxelor/contributiilor (certificate verzi, cogenerare, acciza, TVA) incluse in pretul de vanzare al energiei electrice, iar pe de alta parte de cresterea tarifelor aferente serviciului de distributie si transport.

In semestrul intai 2014, ponderea cea mai mare in pretul mediu de vanzare a energiei electrice pentru consumatorii finali o reprezinta tariful de retea (tariful pentru serviciul de transport si distributie), care in cazul clientilor casnici reprezinta 40,24%, iar in cazul clientilor noncasnici reprezinta 29,54%.

"Astfel, in semestru I 2014, din pretul de vanzare a energiei electrice la consumatorii casnici de 584,11 lei/MWh, costul energiei electrice (pretul energiei electrice vandute de producatorii de energie) a fost de 152,65 lei/MWh, reprezentand 26,15%, iar restul de aproximativ 73,85% reprezinta tarife pentru servicii (furnizare, distributie, transport, sistem, etc. - 44,4% %) si taxe/contributii (29,45 %)", potrivit Curtii de Conturi.

ANRE: Raportul Curtii de Conturi nu este obiectiv pentru ca amesteca date din doua perioade diferite de reglementare

Raportul Curtii de Conturi nu prezinta concluzii actualizate si obiective, furnizand date amestecate din doua perioade diferite de reglementare, iar in acest context, Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei a formulat obiectiuni impotriva raportului de audit.

"Documentul Curtii de Conturi reprezinta un audit de performanta efectuat asupra pietei de energie electrica in ansamblul ei si nu este un raport asupra activitatii ANRE in sine. Auditul nu prezinta concluzii actualizate si obiective, avand in vedere ca aspectele analizate au cuprins, amestecat, date din doua perioade de reglementare diferite (a doua si a treia perioada). Astfel, inca inainte de demararea auditului Curtii de Conturi, ANRE a reanalizat costurile din a doua perioada de reglementare (2008-2012).  Ca urmare, prognozarea celei de a treia perioade de reglementare s-a facut cu corectarea aspectelor semnalate in a doua perioada de reglementare, corectiile aplicandu-se pentru fiecare tip de cost reglementat. Acest lucru a redus semnificativ costurile recunoscute, iar efectul acestor reconsiderari a fost reducerea drastica a tarifelor de distributie in perioada 2015-2016, fapt care a dus la nemultumirea operatorilor de distributie, care au actionat ANRE in justitie. Ca urmare, ANRE are, in prezent, 50 de procese cu operatorii de distributie cu privire la stabilirea tarifelor de distributie", se mentioneaza intr-un comunicat al reglementatorului de stat.

De asemenea, reprezentantii autoritatii subliniaza ca ANRE a formulat, potrivit legislatiei de organizare si functionare a Curtii de Conturi, obiectiuni impotriva raportului de audit al performantei.

"Avand in vedere ca raportul contine doar recomandari si nu masuri concrete, executorii, documentul nefiind un act administrativ, el nu poate fi contestat in instanta. Valorificarea aspectelor consemnate in raportul de audit al performantei se face prin emiterea unei scrisori care contine recomandarile formulate de Curtea de Conturi pentru diminuarea costurilor, sporirea eficientei utilizarii resurselor si indeplinirii obiectivelor propuse la nivelul programului/proiectului/ procesului/activitatii sau entitatii auditate", se mai mentioneaza in comunicat.

Reprezentatii ANRE mai precizeaza ca o parte din recomandarile Curtii de Conturi au fost deja puse in practica, un exemplu in acest sens fiind completarea cadrului de reglementare cu prevederi privind elaborarea si aprobarea programelor de investitii ale operatorilor economici.