Planul Chinei este sa creasca foarte mult consmul pe cap de locuitor, pentru ca acesta sa se reflecte in cresterea economica.

De asemenea, vrea ca lumea sa se intoarca tot mai mult catre brandurile chinezesti, asa ca guvernul face investitii masive in soselele si caile ferate din tara, pentru ca populatia din clasa de mijloc sa ajunga mai usor in resorturile si parcurile tematice pe care le construieste.

Numai in ultimul deceniu, China a construit 50.000 de kilometri de drumuri expres, adica aproximativ doua treimi din intreaga structura de autostrazi existenta in Statele Unite, iar astazi are dublul numarului de kilometri de sosea fata de 2002.

Anul trecut, China a investiti 207 miliarde de dolari in constructia si modernizarea drumurilor, potrivit unei analize a KPMG. Planul guvernului se intinde insa pe cinci ani si presupune cel putin 300.000 de kilometri pana in 2015, care sa includa noua sosele intre partea de nord si cea de sud a tarii si alte cateva rute care sa plece din Beijing spre granita.

China gazduieste aproximativ 20% din populatia lumii, dar soselele sale reprezinta doar 5,6% din totalul mondial. Iar in 2009, a reusit sa depaseasca Statele Unite ale Americii, devenind cel mai mare producator auto la nivel global, cu 19,3 milioane de masini vandute numai anul trecut. Constructia de autostrazi a devenit astfel unul dintre punctele principale de pe agenda tarii, fiind totodata si o importanta sursa pentru crearea locurilor de munca. In 2012, industria auto a Chinei numara 710.000 de angajati, asigurand salarii in valoare de 12,3 miliarde de dolari, potrivit firmei de cercetare IBISWorld.

Constructia de drumuri ar usura si transportul marfurilor din fabrici catre porturi, un rol important urmand sa il joace podurile. Cel mai important dintre acestea urmeaza sa aiba 50 de kilometri si sase benzi si o sa lege provincia Guangdong de Hong Kong si Macau. Ar trebui sa fie terminat pana in 2016 si va reduce durata calatoriei dintre China si Hong Kong de la peste o ora la numai 40 de minute.

Pe langa autostrazi, chinezii vor sa construiasca si aeruporturi, metrouri si linii de cale ferata de mare viteza. De altfel, multe dintre obiectivele economice ale tarii se bazeaza pe eficienta transporturilor. Ultimele proiecte constau astfel in investitii masive de fluidizare a traficului in zonele metropolitane, in timp ce altele vor lega orasele mai mici si satele printr-o retea urbana cat mai complexa.

Pana in 2015 se doreste dublarea retelei de drumuri existenta si, pana acum, proiectul isi urmeaza cursul fara intarzieri.

“Multe lucruri s-au intamplat in China, despre care nu credeam ca vor fi posibile”, spune Stephen Ip, seful filialei chineze a KPMG pentru guvern si infrastructura.