Aceasta este ultima evolutie dintr-o disputa comerciala care dureaza de peste un deceniu intre SUA si UE cu privire la subventionarea producatorilor de avioane Boeing si Airbus.

Potrivit unei comisii OMC, statele membre UE nu au reusit sa remedieze problema unor ajutoare in valoare de 18 miliarde de dolari acordate pentru programul avionul Airbus A380 precum si pentru alte avioane, la care se adauga sprijin pentru infrastructura si investitii de capital, ajutoare considerate inca din anul 2011 ilegale de OMC. De asemenea, in decizie sunt citate si alte subventii care nu sunt mentionate in decizia din 2011, peste patru miliarde de dolari pentru lansarea noului Airbus A350.

Autoritatile americane au salutat imediat ceea ce au numit o "victorie zdrobitoare" pentru SUA. "Am sustinut intotdeauna ca subventiile acordate producatorilor de avioane din UE au costat companiile americane zeci de miliarde de dolari sub forma de venituri pierdute, ceea ce aceasta decizie demonstreaza" a declarat reprezentantul pentru comert al SUA, Michael Froman.

De asemenea, constructorul american de avioane Boeing a apreciat ca SUA ar putea cere Uniunii Europene despagubiri de pana la 10 miliarde de dolari pe an, dupa ce OMC a decis ca subventiile acordate Airbus au fost ilegale.

Insa inainte de a putea fi impuse amenzi, UE poate face recurs la ultima decizie a OMC, un proces care ar putea sa dureze cel putin trei luni.

De asemenea, intr-un dosar separat OMC nu a stabilit inca daca Boeing si SUA au solutionat in mod adecvat ingrijorarile cu privire la subventiile de miliarde de dolari acordate constructorului american de avioane. Potrivit unor surse, este posibil ca OMC sa decida in viitor ca nici autoritatile americane nu au reusit sa elimine o serie de subventii ilegale acordate Boeing.