Comisia expune in document idei despre aprofundarea Uniunii Economice si Monetare pana in 2025.

In ultimele luni, autoritatile de la Bruxelles au lucrat la scenarii privind crearea unui post de ministru de Finante european care sa administreze veniturile comune ale zonei euro, cheltuielile si imprumuturile, iar acestea au devenit mai probabile dupa ce fostul bancher Emmanuel Macron a devenit presedinte al Frantei, in aceasta luna.

Conservatorii germani nu agreeza aceasta idee, considerand ca ar insemna ca statele mai bogate sa plateasca pentru cele mai sarace sau cele care au politici iresponsabile, precum si datorii comune pentru cele 19 state din zona euro.

"Pentru noi, in contextul Brexitului, este important ca intrebarile despre evolutiile din uniunea monetara sa fie vazute in cadrul evolutiilor de la nivelul UE, in ansamblul ei”, a spus un purtator de cuvant al Ministerului german de Finante.

El a adaugat ca Germania lucreaza impreuna cu Franta la intrebari legate de viitorul Uniunii Europene.

Germania va analiza propunerile Comisiei, fiind prea devreme de discutat subiecte individuale. Totodata, opinia Germaniei este ca Europa trebuie sa puna in aplicare regulile existente, pentru a-si creste credibilitatea, inainte de a aprofunda integrarea, a mai spus purtatorul de cuvant din Germania.

Ministru de Finante si trezorerie in zona euro

Documentul Comisiei examineaza posibile reforme pentru zona euro, dupa criza datoriilor suverane din 2010-2012 care aproape a distrus-o, si a fost publicat inainte de inceperea negocierilor privind iesirea Marii Britanii din UE.

Comisia evita sa faca sugestii clare referitoare la evolutia zonei euro, lasand la latitudinea guvernelor sa decida care idei sunt preferate.

Institutia afirma insa ca in etapele ulterioare de integrare ar trebui infiintata o trezorerie a zonei euro.

Presedintele Eurogrup ar putea fi insarcinat cu conducerea noii institutii. Rolul presedintelui Eurogrup, din care fac parte ministrii de Finante din zona euro, ar putea fi integrat in Comisia Europeana.

Trezoreria ar putea avea rol de stabilizare macroeconomica, acesta fiind limbajul UE pentru un buget al zonei euro care sa atenueze socurile economice, folosit, de exemplu, pentru sustinerea investitiilor, care sunt primele victime ale unei recesiuni.

O alta optiune ar fi ca un astfel de buget sa opereze ca un fond de reasigurare pentru schemele nationale pentru somaj, in timpul perioadelor economice dificile, cand deficitele bugetare nationale sunt ridicate, dar acest fapt ar necesita convergenta politicilor muncii.

O alta functie ar putea fi a unui fond pentru perioadele dificile, care sa acumuleze bani in mod regulat, care sa-i distribuie pentru atenuarea unor socuri mari si care sa aiba dreptul chiar sa acorde imprumuturi limitate dar sa si economiseasca in perioadele favorabile.

Finantarea bugetului zonei euro ar putea proveni de la fondul de salvare al zonei euro, de la bugetul UE sau de la fiecare stat, ca procentaj din PIB sau din veniturile fiscale. Bugetul zonei euro ar putea avea dreptul sa se finanteze direct din piata.

La bugetul respectiv ar putea avea acces si state din afara zonei euro, cu conditia respectarii regulilor bugetare ale UE si a reformelor care maresc convergenta economiilor UE.

Trezoreria ar putea sa acorde finantari prin intermediul unor ”active europene sigure”, respectiv obligatiuni in euro care ar deveni de referinta pe pietele financiare europene, dupa ce vor fi suficiente in circulatie.

O alta idee, care nu implica datorii comune, este infiintarea unei institutii publice sau private care sa cumpere un portofoliu de obligatiuni guvernamentale din zona euro si sa emita obligatiuni proprii in baza portofoliului respectiv.

Raportul CE imparte procesl de aprofundare a integrarii in doua stadii. Pana in 2019 – alegerile parlamentare europene si sfarsitul mandatului actualei Comisii – atentia va fi pe finalizarea proceselor deja incepute.

Zona euro ar conveni infiintarea Programului de Asigurare a Depozitelor Europene (European Deposit Insurance Scheme - EDIS) pentru sustinerea fondului de salvare a bancilor, daca acesta ramane fara bani. De asemenea, s-ar ocupa de problema creditelor neperformante din sistemul bancar european.

Tot pana in 2019, zona euro ar trebui sa faca progrese cu Uniunea Pietelor de Capital, un proiect de creare a mai multor surse de finantare pentru populatie si companii, pe o piata dominata de banci.

In a doua etapa, din perioada 2019-2025, zona euro ar putea implementa complet EDIS, ar lua in considerare crearea activelor europene sigure, a trezoreriei zonei euro, a bugetului si a ministrului de Finante.