Această rută a devenit accesibilă graţie încălzirii globale, iar noul traseu ar putea revoluţiona transportul maritim de marfă, scrie Agerpres.

Plecată de la Vladivostok în data de 23 august, nava Venta Maersk a traversat ruta arctică în cinci săptămâni, iar joi dimineaţa se afla la intrarea în portul din Sankt Petersburg.

"Ar trebui să poată intra în port în această după-amiază", a declarat Andrey Naraevski, purtător de cuvânt al grupului danez Maersk.

Încărcată cu peşte rusesc şi produse electrice sud-coreene, nava Venta Maersk a mai oprit la Busan, Coreea de Sud, înainte de a trece prin Strâmtoarea Bering pentru a ajunge ulterior la Bremerhaven, Germania, şi la Sankt Petersburg la finele lunii septembrie.

Cu o lungime de 200 de metri, nava Venta Maersk are capacitatea de a transporta 3.600 de containere şi este concepută pentru a opera la temperaturi de până la minus 25 de grade Celsius.

Călătoria pe ruta arctică a navei Venta Maersk este ultimul semn al expansiunii acestei rute care devine mai accesibilă navelor pe măsură ce încălzirea climei reduce cantitatea de gheaţă. Practicabilă anterior doar câteva săptămâni pe an, şi doar de nave cu o talie mult mai modestă decât nava de 42.000 de tone Venta Maersk, această rută devine din ce în ce mai accesibilă.

Alte tipuri de nave au folosit deja această rută care permite reducerea cu 15 zile a duratei unei călătorii între Asia şi Europa via Canalul Suez. În luna iulie, producătorul rus de gaze naturale Novatek a livrat Chinei primul său cargo încărcat cu gaze naturale lichefiate care a utilizat ruta arctică.

Potrivit unor experţi, în condiţiile scăderii progresive a calotei de gheaţă ca urmare a încălzirii globale, la orizontul anului 2040 Oceanul Arctic ar putea deveni complet navigabil în perioada verii, când nu ar mai fi nevoie de spărgătoare de gheaţă.