"A fost luata decizia oficiala de lansare a negocierilor pentru acordul de liber schimb, in timpul unei discutii telefonice intre liderii europeni si premierul japonez Shinzo Abe", a anuntat ministrul nipon al economiei, comertului si industriei, Toshimitsu Motegi, dupa o intalnire la Tokyo cu comisarul european pentru Comert Karel De Gucht, transmite Mediafax.

Motegi a insistat asupra faptului ca Japonia si UE reprezinta impreuna circa 30% din economia mondiala si 40% din comertul mondial. 

"Astazi este o zi istorica in relatiile dintre Japonia si UE", a subliniat si De Gucht, evocand un acord care se va referi nu doar la barierele vamale si non-tarifare asupra bunurilor si serviciilor, dar si la investitii, piete publice si proprietate intelectuala. 

Ceremonia de lansare a negocierilor care vor incepe concret la Bruxelles in luna aprilie ar fi trebuit sa aiba loc la Tokyo, dar din cauza crizei din Cipru prezenta presedintelui Consiliului European si a presedintelui Comisiei Europene, Herman Van Rompuy et José Manuel Barroso, a fost anulata.  In schimb, a avut loc o conversatie telefonica intre premierul japonez si cei doi oficiali europeni, pentru aprobarea inceperii discutiilor.  Autoritatile de la Bruxelles anticipeaza ca un acord de liber schimb cu Japonia poate avea o contributie de 0,6%-0,8% la PIB-ul UE, a carei economie este marcata de austeritate bugetara si recesiune. 

De Gucht a avertizat intr-un discurs in fata patronatelor europene si nipone ca exista reglementari discriminatorii, norme diferite sau restrictii pentru contractele publice, iar eliminarea barierelor non-tarifare va fi "cheia negocierilor".  UE a identificat 31 de astfel de bariere, sub forma unor norme de siguranta si de omologare, in sectoare precum automobile, transporturi feroviare, medicamente si alimentatie. Japonia spera la randul ei la facilitarea accesului produselor sale pe piata europeana, in special in sectoare strategice, precum cel auto si al electronicelor.  Statul nipon vrea sa ajunga din urma Coreea de Sud care dispune deja de un acord de liber schimb cu UE, din vara anului 2011, care a permis accesul usor pe piata al automobilelor si smartphone-urilor pe care le produce. Constructorii auto europeni vor fi probabil reticenti ca Bruxelles-ul sa accepte solicitarile japoneze, intrucat considera ca au fost dezavantajati de acordul cu Coreea de Sud.