Nu numai aceste abateri s-au aflat pe lista inspectorilor de la ANPC. Iata alte exemple:

- afisarea unor oferte turistice inselatoare (oferta promotionala preciza pretul pentru sejur de 179 euro/persoana iar in contractele incheiate cu consumatorii pretul sejurului era de 294 euro/persoana) pentru care operatorul economic a fost sanctionat cu 20 000 lei.

- oferte inselatoare prin prezentarea de informatii incomplete (afis cu inscrisul "Grecia 50 Euro", fara a se specifica ce reprezinta pretul), judetul Suceava.

- lipsa mentionarii in contracte a categoriei de clasificare a unitatilor de primire turistica, adresele structurilor de primire, destinatia calatoriei, datele de sosire si plecare, locul ocupat in mijlocul de transport si categoria de clasificare a mijlocului de transport, in judetele Bihor, Brasov, Bucuresti;

- lipsa precizarii in contract a termenelor si modalitatilor de plata; de asemenea, nu erau definite cazurile de forta majora si modalitatea de solutionare a eventualelor litigii, in judetele Braila, Harghita, Mures, Arges, Bacau, Bihor ;

“Au fost verificati 326 de operatori economici, la 225 dintre acestia constatandu-se abateri de la prevederile legale in vigoare (69%). Au fost aplicate 69 amenzi contraventionale in valoare totala de 256 900 lei si 156 de avertismente. S-a dispus masura opririi temporare de la prestarea serviciilor pana la remedierea deficientelor la 25 de operatori economici”, se arata in raportul institutiei.

Ce drepturi aveti si cum sa nu va lasati pacaliti de agentiile de turism

In primul rand, atunci cand vrei sa cumparati un pachet de servicii turistice de la agentiile de turism din Romania, solicitati infomatii complete despre pachetele respective. Agentiile de turism sunt obligate sa va dea cat mai multe detalii.

Mai mult, cereti sa vi se dea in scris informatii complete despre intreg pachetul de servicii pe care doriti sa-l achizitionati (localitatea de destinatie, ruta de parcurs, mijlocul de transport utilizat si caracteristicile acestuia (clasificare), tipul unitatilor de cazare si informatii in legatura cu accestea, serviciile de masa oferite, durata programului, cu indicarea datei sosirii si a plecarii, informatii generale privind regimul pasapoartelor si al vizelor, asigurari de sanatate necesare, cat trebuie sa platiti in avans si termen pentru achitarea restului de plata; numarul minim de persoane necesar pentru realizarea programului si termenul limita pentru informarea turistului, in caz de anulare a calatoriei, posibilitatile de incheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta in caz de boala, accidente si altele, durata pentru care operezea oferta turistica).   

Foarte important: fiti atenti la contractual pe care il semnati cu agentia de turism! Analizati cu atentie continutul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice inainte de a-l semna (semnarea contractului implica asumarea consecintelor). Nu semnati contractul daca nu exista o asumare clara a obligatiilor ce revin agentului de turism - asigurari verbale de genul "vedem cum rezolvam daca va fi cazul" nu va vor ajuta.

ANPC recomanda sa tineti cont de urmatoarele aspecte:
          - contractul intra in vigoare in momentul in care turistul primeste confirmarea scrisa a rezervarii, in cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda;

          - agentia de turism este obligata sa furnizeze turistului un bon de comanda numai in cazul solicitarii unor pachete de serviciii turistice care nu fac parte din oferta agentiei de turism;

          - preturile stabilite in contracte nu pot fi modificate, cu exceptia cazului in care contractul prevede in mod explicit acest lucru si numai in cazul variatiilor costurilor de transport sau a cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii;

          - preturile stabilite in contracte nu pot fi majorate, in cursul celor 20 de zile calendaristice care preced data plecarii;

          - in continutul contractului se vor prevedea termenele si procedura de depunere a reclamatiilor pentru executarea necorespunzatoare sau neexecutarea obligatiilor ce revin operatorului economic;

          - in cazul in care agentia este nevoita sa modifice una dintre prevederile esentiale ale contractului, aceasta are obligatia sa informeze turistul cu cel putin 15 zile inainte de data plecarii;

          - turistul are obligatia comunicarii unui raspuns catre agentie in termen de 5 zile de la primirea instiintarii de modificare a contractului;

          - in caz de modificare a contractului, turistul poate opta pentru rezilierea contractului fara penalitati sau pentru acceptarea noilor conditii ale contractului;

 Ce faceti daca nu sunteti multumiti de serviciile turistice?

 In cazul in care turistul este nemultumit de serviciile turistice primite, acesta are obligatia de a intocmi o sesizare in scris, clar si explicit, cu privire la deficientele constatate la fata locului, legate de realizarea pachetului de servicii turistice contractat ce se va trasmite prompt atat agentiei, cat si prestatorului de servicii turistice (conducatorul hotelului, restaurantului), prevedere inserata in contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice.

Daca sesizarea nu este solutionata sau este solutionata partial, turistul va depune la sediul agentiei, dupa incheierea calatoriei, o reclamatie scrisa, in termenul prevazut in contract. Agentia are obligatia sa comunice in scris turistului despagubirile care i se cuvin (termenul de raspuns e de maxim 30 de zile calendaristice).

Turistii nemultumiti de serviciile turistice pot depune reclamatii la CJPC.