• 1 EUR Euro RON
  • 1 USD USD RON
  • 1 GBP GBP RON
  • 1 CHF CHF RON
Verificarea legalitatii transporturilor de lemn se poate cere apeland 112

Verificarea legalitatii transporturilor de lemn se poate cere apeland 112

Oricine va putea cere verificarea legalitatii unui transport de lemn, apeland 112 si indicand numarul masinii, dupa 8 octombrie, cand va fi lansat sistemul de control pentru prevenirea taierilor ilegale, cunoscut ca "Radarul padurilor", a declarat vineri ministrul Apelor si Padurilor, Doina Pana, scrie Mediafax.

Ministrul delegat pentru Ape, Paduri si Piscicultura a prezentat, intr-o conferinta de presa, modul in care va functiona sistemul pentru prevenirea taierilor ilegale de copaci, instituit printr-o hotatare de Guvern adoptata in 4 iunie si care va fi implementat din 8 octombrie.
 
Sistemul, popularizat sub numele de "Radarul padurilor", este promovat intr-un material video lansat de Departamentul pentru Ape si Paduri, pentru sensibilizarea oamenilor privind problema defrisarilor.
 
Odata cu implementarea sistemului, orice cetatean va putea face sesizari la numarul 112 privind transporturile de lemn care ar putea proveni din taieri ilegale.
 
"Radarul padurilor" este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din padure si pana devine mobila sau iese din tara, in timp real, se arata intr-un comunicat al departamentului.
 
Prin Hotararea de Guvern nr. 470/2014 s-a stabilit ca, incepand cu data de 8 octombrie 2014, toate transporturile de lemn, cu exceptia lemnului "pentru foc", in volum de pana la trei metri cubi, transportat cu atelaje, sa se faca obligatoriu folosind acest sistem informatic.
 
Astfel, la fiecare transport de lemn, lucratorul silvic sau firma care a cumparat lemnul respectiv trebuie sa inscrie in sistemul informatic SUMAL, pe care il acceseaza de pe smartphone. Datele de pe avizul de insotire a transportului vor fi verificate de sistem si, daca sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectiva de lemn a fost recoltata legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie inscris in avizul de insotire. In cazul in care datele inscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicatia nu genereaza codul unic si serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator si o alerta catre organele de control.
 
Odata plecat din padure, in cazul unui control, transportatorul trebuie sa prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica si fara oprirea masinii, cautand datele avizului in sistemul informatic dupa numarul de inmatriculare.
 
Cand ajunge la destinatie, lemnul nu poate fi receptionat pana cand cei din depozit nu verifica in sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleaca mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrica sau la vama, trebuie facuta aceeasi verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu in zone cu semnal.
 
Potrivit Doinei Pana, in acest fel, in afara transportului cu atelaje al lemnului de foc, in cantitati de pana la trei metri cubi, care reprezinta sub unu la suta din cantitatea recoltata, totul va fi monitorizat.
 
De controlul transporturilor de lemn se vor ocupa politisti, angajati ai inspectoratelor teritoriale de regim silvic si de vanatoare si vamesi, dar si cetatenii sunt incurajati sa faca sesizari sau sa ceara verificarea unui transport, apeland 112 si indicand numarul masinii de transport.

26 septembrie 2014 15:06
Modifică setările cookies