Dupa o continua scadere din 2009, piata de publicitate din Romania a cunoscut o usoara evolutie in 2013 si este de asteptat sa ramana stabila in 2014. 

Intre 2007-2012, toate mediile de comunicare au fost afectate, cu exceptia online-ului, in timp ce, in 2013, zona de TV si radio s-au mentinut stabile comparativ cu 2012. 

Televiziunea continua sa aiba cea mai mare cota din piata de publicitate (63%), urmata de online (15%), outdoor - OOH (9%), print (6%) si radio (6%). 

Anul trecut, TV-ul a atras 193 de milioane de euro, online-ul - 46 de milioane de euro, OOH-ul - 28 de milioane de euro, printul - 19 milioane de euro, iar radioul - 19 milioane de euro. 

Potrivit estimarilor Media Fact Book, in 2014, TV-ul va continua sa atraga cele mai mari investitii in publicitate (193 de milioane de euro), fiind urmat de online (50 de milioane de euro), OOH (27 de milioane de euro), in timp ce radioul va atrage 18 milioane de euro, iar printul, 17 milioane de euro. 

Cel mai mare volum de investitii de publicitate este detinut de segmentul cosmetice si igiena personala (38 de milioane de euro), apoi serviciile de comunicatii mobile (36 de milioane de euro). 

De remarcat ca in majoritatea tarilor analizate nevoia de conectare si de exprimare este in crestere, fapt pentru care retelele social media au devenit o noua norma. 

Cu exceptia Letoniei (27%), in intreaga regiune, numarul utilizatorilor retelei de socializare Facebook se ridica la peste 30% din populatia generala a fiecarei tari. In Romania, sunt 7,26 de milioane de utilizatori de Facebook (36% din populatia tarii), potrivit Media Fact Book. 

De asemenea, avand in vedere ca telefoanele inteligente sunt din ce in ce mai accesibile, iar tehnologiile de tipul 3G si 4G avanseaza, folosirea unor astfel de dispozitive este in continua crestere si diversificare.

Bosnia si Hertegovina, Croatia, Estonia si Muntenegru sunt lideri in regiune in privinta penetrarii urbane, peste 40% din rezidentii din mediul urban detinand cel putin un astfel de dispozitiv inteligent, in timp ce Romania si Serbia au ramas in urma, doar un sfert din populatia urbana detinand un smartphone. 

Pe de alta parte, penetrarea internetului la nivel national, in randul populatiei cu varsta cuprinsa intre 16 si 74 de ani in Romania, in 2013, a fost de 57,9%, in timp ce 53% din casele romanesti sunt conectate la internet, conform aceluiasi studiu.

Aproximativ 12 milioane dintre romani sunt online in Romania, dintre care 88,2% sunt utilizatori frecventi ai internetului.

De asemenea, utilizatorii de internet romani petrec mai mult timp online decat au petrecut vreodata, 18,6 ore/saptamana, fiind depasita la acest capitol de Ucraina (20 de ore/ saptamana).

Pe de alta parte, consumul de programe la TV in Romania este estimat la 21,7 ore pe saptamana, in timp ce 30% dintre persoane isi petrec timpul pe internet in timp ce se uita la TV, se mai spune in studiul Media Fact Book. 

Activitatile online preferate de romani sunt cautarea de informatii pe internet (83%), folosirea serviciilor de e-mail (72%) si a platformele de mesagerie instanta (78%). 

Media Fact Book este o lucrare de analiza a pietei romanesti de media si publicitate, ghid editat anual de agentia de media Initiative, din anul 1997.  Initiative este una dintre cele mai mari retele de media independente din lume, asigurand servicii specializate de planificare de media, de strategie, consultanta de media si new media.