Pe masura ce gentile Vuitton, portofelele Gucci si ceasurile Omega au inundat orase ca Beijing si Shanghai, cumparatorii au inceput sa evite produsele fabricate in serie, pentru modele mai deosebite.

"Odata cu maturizarea pietei de lux, chinezii devin mai pretentiosi cu produsele pe care le cumpara. Nu este vorba doar de aspect", a declarat Fflur Roberts, analist la Euromonitor in Londra, citat de Bloomberg.

Orientarea cumparatorilor catre produse mai putin ostentative si deseori mai scumpe, care a avut loc si in Europa si Statele Unite, dupa prabusirea Lehman Brothers in 2008, ar putea afecta cererea pentru Vuitton si Gucci, care pana recent vindeau peste jumatate din gentile de lux in China, a doua mare economie a lumii, potrivit estimarilor HSBC.

Banca estimeaza ca vanzarile unor branduri de lux de nisa precum Bottega Veneta si Yves Saint Laurent, detinute de compania PPR, vor inregistra o crestere de aproape trei ori mai mare decat media industriei de profil, chiar in conditiile in care incetinirea avansului economic isi pune amprenta asupra cererii.

Furnizori de produse mai ieftine, ca firma Coach din New York, ar putea profita la randul lor de cresterea cererii, cumparatorii fiind interesati mai mult de raportul calitate-pret.

"Cumparatorii din China continua sa cheltuiasca, dar intr-un mod diferit. Pe masura ce chinezii devin mai informati in privinta brandurilor, companiile de lux trebuie sa munceasca mai mult pentru a-si vinde produsele", a aratat Uche Okonko, director general la compania de consultanta Luxe din Paris.

In plus, chinezii care calatoresc in SUA si Europa au descoperit ca pot cumpara aceleasi produse ca in China la jumatate de pret.

PIB-ul Chinei a crescut cu 7,6% in trimestrul al doilea, fata de intervalul similar al anului trecut, cel mai lent ritm in trei ani.
China este a cincea mare piata a produselor de lux la nivel mondial, cu vanzari de 14,6 miliarde de dolari in 2011, potrivit Euromonitor.