Potrivit studiului, consumatorii români s-au orientat şi în acest an către produse superioare din punct de vedere al preţului - fenomen numit up-trading.

“Produsele de îngrijire a locuinţei au înregistrat cea mai mare creştere în 2017, de aproape 10% în valoare. Peste media pieţei au crescut şi lactatele (mai ales untul, brânza topită şi specialităţile din brânză), alimentele ambalate şi băuturile. Alimentele proaspete şi produsele de îngrijire personală au crescut în acelaşi ritm cu piaţa de FMCG. Ponderea promoţiilor a scăzut în valoare pentru produsele de îngrijire orală, băuturile calde, conservele şi lactatele. Totuşi, promoţiile deţin cele mai mari ponderi în cadrul produselor destinate îngrijirii personale şi a locuinţei (mai ales în rândul detergenţilor de rufe şi al produselor universale)”, se menţionează în studiu.

În cazul băuturilor, cele mai mari cote de piaţă în valoare pentru promoţii se observă în categorii precum răcoritoare, bere, cafea şi ceai.

La final de an 2017, comerţul modern a înregistrat o cotă de piaţă de 59% în creştere cu 1,4 puncte procentuale faţă de 2016. Magazinele de tip discount şi cele de proximitate au avut cele mai accelerate creşteri. Hipermarketurile rămân cel mai important canal modern de cumpărare. Pe parcursul anului trecut au fost vizitate mai des de cumpărători, însă coşurile au rămas la nivelul anului precedent. Magazinele de tip discount au avut vânzări în creştere datorită faptului că oamenii au plătit în medie mai mult la fiecare act de cumpărare şi au achiziţionat mai des din aceste formate. Supermarketurile au beneficiat de o frecvenţă medie de cumpărare mai ridicată şi de coşuri mai mari. Rămân în continuare cel mai vizitat retailer. Magazine de proximitate au avut cea mai bună dinamică. Au reuşit să recruteze noi cumpărători, i-au atras mai des în magazine şi i-au convins să cheltuiască sume mai mari la un act de cumpărare. Evoluţia pozitivă a fost influenţată şi de expansiunea acestor formate. În ansamblu, în 2017 au fost deschise aproape 220 de magazine de proximitate”, mai arată studiul.

GfK reuneşte peste 13.000 de experţi în cercetarea de piaţă, care oferă insight-uri globale importante, îmbinate cu expertiza locală, în mai mult de 100 de ţări.