Aceasta este cea de-a doua tentativă a companiei aflate pe primul loc la vânzarea de mobilă în lume de a se lansa în India, după ce planurile i-au fost zădărnicite în 2006 de o lege referitoare la investiţiile străine, act normativ devenit mai relaxat între timp, care îi impunea să se asocieze cu un partener local.

Pentru această a doua încercare, IKEA propune ''o ofertă de mobilă plină de inspiraţie, abordabilă şi practică'', a declarat directorul general al companiei, Jesper Brodin, în ajunul deschiderii magazinului cu o suprafaţă de 37.000 m2 în oraşul Hyderabad (sud).

Compania speră să primească 7 milioane de vizitatori anual în noul său magazinul cu 850 de angajaţi, primul din cele 25 de magazine pe care intenţionează să le deschidă până în 2025 în India, ţară care se aşteaptă să înregistreze o creştere economică de 7,3%.

Pentru a-şi atrage clienţii, multinaţionala fondată în 1943 de antreprenorul Ingvar Kamprad, care a murit în luna ianuarie, ''s-a schimbat mult pentru India'', explică pentru AFP, unul dintre manageri, Henrik Osterstrom.

Pe lângă produsele sale internaţionale, IKEA va propune obiecte adaptate modului de viaţă indian precum recipiente pentru condimente, ''tawas'' - tigăi indiene pentru prăjit - sau dispozitive pentru făcut ''idlis'', un preparat tradiţional pentru micul dejun din sudul Indiei. Pentru ca ''visul suedez'' să fie accesibil cât mai multora, circa o mie de produse vor costa mai puţin de 200 de rupii (2,5 euro).

Şi cum montatul mobilelor pe cont propriu nu face parte din cultura claselor de mijloc din India, compania a realizat un parteneriat cu un site, UrbanClap, care intermediază relația cu muncitori locali.

''Hrana face parte din experienţă. Magazinul este foarte mare, iar clienţii vor avea parte de un suflu nou de energie la jumătatea traseului'', subliniază Osterstrom. Astfel se justifică importanţa pe care compania o acordă meniului cantinei sale gigant.

Magazinul din Hyderabad va avea un restaurant de o mie de locuri, cel mai mare din lume din cadrul unui magazin IKEA, care susţine că acesta va fi ''fără îndoială, cel mai mare din India''.

Din motive religioase, faimoasele chifteluţe IKEA - la fel de cunoscute publicului ca şi etajerele ''Billy'' - vor fi preparate din carne de pui şi nu de vită sau porc sau vor fi vegetariene. Biryani se va regăsi, de asemenea, în meniu.

După Hyderabad, IKEA intenţionează să deschidă anul viitor magazine în Bombay, New Delhi şi Bangalore pentru a câştiga o parte din piaţa indiană a produselor pentru casă, estimată la 40 de miliarde de dolari.

Drumul IKEA în India va fi, însă, lung, spun specialiştii, deoarece piaţa de mobilă este deja populată de site-uri specializate precum Urban Ladder şi PepperFry, dar şi de giganţii comerţului online, Amazon şi Flipkart.