Productia de pantofi, una dintre cele mai vechi si mai traditionale meserii din tara, isi croieste cu succes loc spre iesirea din criza, prin intermediul exporturilor, arata CNN intr-un reportaj.

Incaltamintea realizata in fabricile de aici poarta eticheta “fabricat in Portugalia”, dar designe-ul nu este nicidecum unul local, asa ca pentru unele branduri s-a luat decizia marcarii cu insemne anglo-saxone, pentru a se diferentia pe o piata si asa foarte competitiva.

Potrivit lui Alfredo Moreira, directorul Asociatiei Producatorilor de Incaltaminte din Portugalia, alaturarea unor nume sau insemne britanice este una cat se poate de inspirata, luand in considerarea concurenta acerba si faptul ca firmele sunt obligate sa adopte o strategie globalizata. Spre exemplu, 97% din productia fabricii Fly London este indreptata catre export si ajunge in aproximativ 130 de tari, cum ar fi Croatia, Danemarca, Italia, Marea Britanie, Rusia sau Angola.

Dar Fortunato Frederico, managerul Fly London, atrage atentia ca un nume strain nu este suficient pentru a avea succes pe pietele din afara. Este nevoie de investitii serioase in tehnologie de varf, produse de calitate, promovare internationala si muncitori bine calificati.

Pantofii facuti in Portugalia sunt acum aproape la fel de scumpi ca cei italienesti, inovatia din domeniu ajutand exporturile nationale sa fie cu 6% mai mari in fiecare an, un ritm care s-a mentinut constant in ultimii cinci ani.

Pentru guvernul portughez, care se bazeaza pe astfel de sectoare cu traditie, rezultatele nu pot decat sa aduca o raza de speranta. Economia Portugaliei este de asteptat sa se micsoreze cu pana la 2,3% in acest an, asa ca importanta succesului venit din aceste industrii este una covarsitoare.