"Dupa ce au pierdut din cotele de piata in favoarea marilor grupuri internationale prezente pe piata romaneasca a berii, care au ajuns la o cota cumulata de piata de circa 90%, micii producatori au incercat sa gaseasca noi strategii pentru a ramane in business. Colaborarea cu marile retele de magazine care au dezvoltat produse proprii are la baza schimbarea in obiceiurile de consum si orientarea consumatorilor catre formele de retail moderne si catre marcile proprii oferite de acest tip de magazine, competitive din punct de vedere al pretului", arata raportul privind investigatia sectoriala pe piata berii, realizat de Consiliul Concurentei. 

Astfel, micii producatorii bere, care mai detin cumulat sub 5% din piata, au semnate contracte de productie de marci private cu retaileri precum Carrefour, Metro, Kaufland, Selgros, Billa sau Mega Image. 

Avantajele unui asemenea parteneriat inseamna cresterea volumelor vandute si un contract stabil, cu venituri asigurate, intr-un mediu economic caracterizat, in special, de lipsa de lichiditati. De asemenea, costurile sunt mai mici decat in cazul productiei de branduri proprii, deoarece costurile logistice, de distributie, de desfacere apartin retailerilor proprietari ai marcilor respective. 

"Barierele semnificative la intrarea pe piata constau in valoarea initiala ridicata a investitiei in capacitatea de productie, investitiile mari in marketing, publicitate, necesare construirii si promovarii marcilor, crearea unei retele de distributie cu acoperire nationala", potrivit raportului. 

Micii producatori romani comercializeaza propriile produse doar la nivel regional.  Alti producatori mici de bere care au existat pe piata locala sunt: Bere Spirt din Drobeta Turnu Severin, ale carui active se afla in conservare din august 2007, si Bere si Malt Robema din Teleorman, care si-a incetat productia in anul 2008. In acelasi timp, Bere Trei Stejari SA33 din Sibiu se afla in insolventa. 

Studiul Consiliului Concurentei arata ca piata berii este concentrata, de tip oligopol, patru mari producatori, SAB Miller - Ursus, Heineken, Molson Coors - Bergenbier si URBB - Grupul Carslberg, detinand impreuna aproximativ 85-90% din piata romaneasca.

Pe langa acestia, mai sunt prezenti doi producatori autohtoni care au dezvoltat capacitati de productie mari, respectiv Romaqua si European Food. 

"Principalii producatori au optat pentru o strategie de consolidare a portofoliilor de produse pe segmente diferite, reducand, in acest fel, presiunea concurentiala", arata autoritatea de concurenta. 

Heineken si Ursus sunt producatorii cu cele mai mari vanzari pe piata romaneasca, cu cote de circa 30-40%, respectiv 25-35% volumic si 30-40% valoric, la nivelul anului 2012. 

"Anul 2008 a marcat un maxim al consumului pe piata romaneasca a berii, cu circa 20,6 milioane hectolitri. In anul 2012, consumul de bere, de circa 18 milioane hectolitri, s-a situat sub nivelul inregistrat in anul 2007, de 19,5 milioane hectolitri", potrivit studiului.  Si in 2013, consumul de bere a scazut cu 10%, atingand un volum de 16,3 milioane de hectolitri, arata Asociatia Berarii Romaniei. 

Ponderea cea mai mare in consum este detinuta de berea ambalata la PET, care reprezinta 54% din berea comercializata in Romania, urmata de berea la sticla, aproximativ 28%, in timp ce consumul de bere la doze metalice se incadreaza in intervalul 10-15% din piata.

Consumul de bere la PET indica o preferinta pentru consumul casnic si mai putin pentru segmentul HoReCa. O particularitate a pietei romanesti este legata de consumul redus de bere la draft, care reprezinta sub 5% din totalul vanzarilor, spre deosebire de piata europeana, unde consumul de bere la draft reprezinta o traditie. 

Din cantitatea totala de bere comercializata in Romania, aproximativ 46% este bere din segmentul mediu, 33% bere din segmentul economic, 19% bere premium si doar 2% superpremium. 

Referitor la vanzarile prin diferite canale de distributie, pe primul loc se afla retailul traditional (magazinele de cartier), mai mult de jumatate din vanzarile de bere (52%), urmat de segmentul HoReCa, cu o cota de 25%, de retailul modern (hyper/supermarketuri), care detine 15% din piata, in timp ce comerciantii tip cash&carry au o pondere de 8% in piata, se arata in raport. 

"Piata berii este o piata matura, evolutiile din ultimii ani aratand o saturatie a cererii, cu previziuni de crestere mici, de 1,5%, in care consumul este stimulat de publicitate si campanii de promovare", se arata in raportul Consiliului. 

In 2012, valoarea pietei berii fost de 821 milioane euro. 

In ceea ce priveste productia, o caracteristica generala a sectorului productiei de bere este reprezentata de excedentul de capacitate de productie, ceea ce creeaza premisele unei presiuni asupra nivelului preturilor. In medie, gradul de utilizare a capacitatilor de productie de bere pe piata romaneasca este de 70%, arata Consiliul Concurentei.  Sursa citata mentioneaza ca la nivelul anului 2011, Romania reprezenta a opta tara din Europa dupa nivelul productiei, cu aproximativ 4,4% din total.  Romanii au ocupat anul trecut locul sase in Europa la consumul de bere, plasandu-se peste media europeana, de 70 de litri.