Mii de magazine si business-uri aflate la inceput de drum, dar si furnizori de parfumuri, haine sau electronice isi vand produsele pe Amazon, considerat cel mai mare magazin online din lume, relateaza Daily Mail. Retailerul online vinde mii de produse prin intermiul platformei sale virtuale, vanzarile crescand anul trecut cu 44%.

Din cauza restrictiilor drastice introduse de corporatiile americane, jucatorii care comercializeaza produse mai ieftine pe alte site-uri isi pierd dreptul de a-si vinde marfa pe Amazon, noteaza publicatia britanica. Exceptie fac firmele care sunt de acord sa-si creasca preturile.

Potrivit presei britanice, Amazon isi manipuleaza partenerii, cerandu-le acestora sa mentina paritatea intre ceea ce cumpara sau vand pe platforma lor si procentul pe care-l incaseaza pentru fiecare produs in parte comercializat pe alte site-uri in afara Amazon.

Sambata seara, protectia consumatorilor a cerut o investigatie in acest sens. Jill Paterson, partener la firma de avocatura Leigh Day, afirma: “Acesta este un comportament anti-concurential. Distruge piata, ceea ce inseamna ca cei care au de pierdut in toate aceasta chestiune sunt consumatorii. Este posibil ca Biroul de Tranzactionari Corecte (Office of Fair Trading) sa nu se fi sesizat inca, dar sunt de parere ca ar trebui sa ia atitudine in aceasta chestiune.”

Diverse organizatii de afaceri si comercianti independenti acuza retailerul american ca “agreseaza” companiile mai mici, lipsite de aparare.

Malcom Harbour, presedintele Comitetului de Protectie a Consumatorilor din Parlamentul European, a declarat pentru Daily Mail: “Comisia Europeana va investiga daca business-uri precum Amazon exploateaza puterea pietei intr-un fel care sa prejudicieze consumatorii.”

In Marea Britanie, Amazon domina intreaga industrie online. Compania refuza sa ofere rezultate financiare exacte cu privire la piata englezeasca, dar analistii estimeaza ca retailerul detine 20% din piata online, primind, in medie, cate o lira sterlina pentru fiecare cinci lire cheltuite de cumparatori.

In comparatie cu Amazon, gigantului online Tesco ii revine o lira pentru fiecare 10 lire cheltuite in magazinele britanice.

Pana in 2002, afacerea Amazon se desfasura mai mult off-line (vanzari directe) decat online. 10 ani mai tarziu, compania si-a lansat o noua platforma, numita Marketplace (piata de comercializare) prin intermediul careia produsele pot fi furnizate de catre firme independente sau alte magazine.

Comisioane grase pentru fiecare vanzare

Amazon percepe comisioane de cel putin 75 centi pe vanzare sau 0,15 centi pe tranzactie la care se adauga o taxa lunara care variaza intre 25 si 30 de lire sterline. Anul trecut, retailerul din Statele Unite a modificat conditiile contractuale in ceea ce priveste comerciantii parteneri, introducand ceea ce se numeste “paritatea pretului”. Multe IMM-uri (intreprinderi mici si mijlocii) au fost de acord cu pretentiile Amazon decat sa riste sa se confrunte cu gigantii online.

Astazi, tot mai multi reprezentanti din domeniu prind curaj si-si exprima ingrijorarile cu privire la conditiile ilegale de tranzactionare. De pilda, managerul unei firme care comercializeaza CD-uri si DVD-uri pe Amazon le-a marturisit celor de la Daily Mail: “Inainte de Craciun am primit un mail in care mi se cerea sa schimb preturile de pe site-ul meu deoarece erau mai mici decat cele pe care le vindeau prin intermediul platformei Amazon”.

“N-am fost de acord sa fac asta. Dupa trei saptamani, am mai primit un mail in care mi se aducea la cunostinta faptul ca am cinci zile la dispozitie sa modific tarifele de pe site-ul companiei mele. In caz contrar, urma sa fiu scos de pe platforma lor”, a spus directorul care a dorit insa sa-si pastreze identitatea.

Citeste si:

SF-ul devine realitate. Softul care alege cel mai bun candidat pentru un job: cuvintele-cheie care-ti asigura angajarea