Un moment de referinta pentru Romtelecom este cel din mai 2006, cand ati inaugurat Cyberhost, practic primul data center aliniat standardelor Asociatiei Industriei de Telecomunicatii. Astazi vorbim despre mai multe centre de date Romtelecom. Cum au evoluat in timp numarul si calitatea serviciilor oferite de aceste entitati?

 
Din 2006 si pana acum, Romtelecom Hosting Data Center a devenit lider pe piata de colocare din Romania, fiind singurul operator prezent cu datacentere proprii distribuite geografic in mai multe orase din tara. Acest avantaj, precum si reteaua nationala proprie IP MPLS pe fibra optica, cea mai puternica conectivitate de date, atat nationala, cat si internationala, si personalul de inalta calificare, ne permit sa oferim clientilor nostri cele mai bune solutii de colocare, disaster recovery si business continuity.
 
Pe langa colocare, oferim si solutii complete de infrastructura IT, constand in echipamente (servere, storage, s.a.m.d.), licente software, servicii shared (de exemplu shared storage sau shared firewall), precum si servicii de management al acestei infrastructuri. Ca urmare a cresterii numarului de clienti in HDC, anul acesta vom extinde capacitatea cu inca o sala de colocare de 240 mp. in datacenterul din Bucuresti.
 
In zona de IASS (infrastructureas-a-service), Romtelecom ofera mediului de afaceri cea mai performanta platforma tehnica, de pe care furnizam servicii precum virtual private server, Cloud Server sau Virtual Data Center. Platforma este singura din Romania ce beneficiaza de redundanta geografica si ofera o disponibilitate de 99,999%, garantata prin SLA. Platforma este de tip enterprise, optimizata pentru aplicatii ce necesita putere mare de calcul si timpi de raspuns foarte mici (precum SAP, Oracle, Microsoft SQL si altele).
 
Platforma este realizata in colaborare cu lideri mondiali in tehnologie, cum ar fi intel pentru procesare, EMC pentru storage, Cisco pentru partea de computing si switching si Vmware vCloud pentru virtualizarea serverelor si management. Un serviciu de baza oferit de pe platforma noastra este virtual private server (VPS), care consta in resurse dedicate si garantate de calcul (procesoare, RAM, hard disk-uri), sistem de operare si conectivitate, configurate in functie de cerintele clientului. Tarifele pentru acest serviciu incep de la 25 euro/luna.
 
Cloud server reprezinta o alternativa moderna la vps. acesta este un pachet adaptabil de resurse (CPU, RAM si spatiu de stocare), pe care clientul le poate distribui intre unul sau mai multe VPS-uri, in mod flexibil, prin puternica interfata de administrare vCloud. Insa cea mai puternica solutie de tip IAAS este Virtual Data Center. Pe langa resursele mentionate la Cloud server, aceasta presupune si o intreaga suita de routere, switch-uri, load balancere, fire - wall-uri si alte masini virtuale, de la producatori de renume (Cisco, Juniper, F5, FortiGate, Barracuda).
 
 
Capacitatea de stocare este repartizata intre mai multe profile, incepand de la silver storage (capacitate mare), trecand prin Gold si Gold+, pana la platinum storage, pe discuri SSD de mare viteza.
 
Cati specialisti concura la furnizarea acestor servicii si ce parteneri notorii aveti?

Romtelecom beneficiaza de o echipa de peste 400 specialisti cu certificari in diverse zone tehnologice. De exemplu, avem 6 ingineri certificati CCIE – aceasta este cea mai inalta certificare individuala oferita de Cisco. Din echipa fac parte si specialisti cu certificari EMC, Vmware, RedHat, Microsoft etc.
 
In ceea ce priveste parteneriatele, pe langa Cisco, de care am amintit si pentru care suntem partener Gold (cel mai inalt nivel de certificare, obtinut in 2010), suntem parteneri dell si HP pe partea de hardware, Microsoft si Oracle pe partea software, ca sa amintim doar o parte dintre acestia. Si pentru ca tot suntem in zona de certificare, imi face placere sa mentionez si faptul ca centrele noastre de date sunt certificate ISO 9001 (managementul calitatii), ISO 20000 (managementul serviciilor it), ISO 27001 (managementul securitatii it), de catre BSI.
 
Romtelecom a lansat primul serviciu cloud in octombrie 2010 - Unified Communication de la Microsoft, oferit in parteneriat cu Central Europe on Demand, sub numele MyOffice. Cum a raspuns piata unei astfel de oferte?

Romtelecom My Office reprezinta primul pachet de servicii de Hosted Unified Communications (Comunicatii unificate Gazduite) oferit de un operator telecom pe piata din Romania – in 2010, mult inaintea ofertelor similare Office 365, de la concurentii nostri. Conceptul de Unified Communications (UC) inseamna integrarea serviciilor de comunicare in timp real (conferinte audio/video/web prezenta, mesagerie instant) cu servicii de comunicare asincrone (email, push mail) si cu alte instrumente de colaborare (adrese/calendar/activitati partajate, control si partajare documente sau intranet). serviciul unificat de mesagerie si colaborare electronica My Office este bazat pe tehnologiile Microsoft Hosted – exchange, Sharepoint si Office Communications Server (OCS).
 
 
Spre deosebire de Office 365, My Office se pliaza pe caracteristicile pietei din Romania, pretul abonamentului lunar per user incepand de la 2,5 euro. My Office standard contine e-mail, push mail, calendar si lista de contacte personale, servicii sharepoint de creare de site-uri web si portaluri colaborative. Piata a fost putin reticenta la inceput, dar – cu o buna promovare, cu conturi de test oferite gratuit si suport de calitate – numarul de organizatii a cres cut luna de luna, serviciul ajun gand astazi la sute de utilizatori.
 
Care sunt valentele si beneficiile ofertei Romtelecom intitulate generic Cloud Computer?
 
Cloud Computer este o provocare pe care Romtelecom o lanseaza mediului de afaceri din Romania. Aveti nevoie de unul sau mai multe calculatoare cu sistem de operare Windows, care nu se defecteaza niciodata? De pe care datele nu se pierd niciodata? Pe care sa-l puteti accesa oricand, de oriunde, de pe orice dispozitiv conectat la internet? Sau pur si simplu aveti o flota de calculatoare raspandite in toata tara care trebuie administrate si intretinute cu costuri minime? Cei interesati sunt invitati sa ne contacteze pentru a testa gratuit serviciul Cloud Computer, care ofera toate acestea, dar si multe alte beneficii. printre acestea, merita mentionat accesul la un computer virtual cu sistem de operare complet, 50 GB spatiu stocare date, aplicatii preinstalate sau care se pot instala gratuit sau contra cost din magazinul de aplicatii Cloud.
 
Securitatea si siguranta datelor stocate in Cloud sunt tratate cu maxima atentie, datele fiind criptate atat pe timpul stocarii, cat si al accesarii, care se face numai prin canal criptat, in urma autentificarii si autorizarii utilizatorului. De asemenea, folosim un sistem avansat de backup al datelor, astfel incat la fiecare opt ore se realizeaza copii de siguranta ale fisierelor, precum si scanare si protectie antivirus la nivel de platforma. Serviciul poate fi folosit cu orice echipament compatibil, orice sistem de operare ar avea acesta, indiferent daca e desktop sau laptop
(Linux, Windows, Macos), tableta sau smartphone (Android, iOS, Windows Mobile, Blackberry), thin sau thick client.
 
De data mai recenta sunt serviciile de business software livrate de Romtelecom – Cloud ERP & CRM. Cat de „curajoasa” este o astfel de oferta in conditiile in care solutiile software pentru afaceri sunt laborioase, iar experienta furnizarii lor ca servicii lipseste pe piata?
 
Pentru o piata matura, am decis o abordare proaspata – produsele standard Cloud ERP si Cloud CRM, doua instrumente foarte importante pentru buna functionare a oricarei companii. Acestea doua sunt instrumente software care integreaza intr-o platforma unica toate datele dintr-o organizatie si ajuta la organizarea simpla si eficienta a datelor companiei si a relatiilor cu partenerii de afaceri, de oriunde s-ar afla utilizatorul, indiferent de dispozitivul conectat la internet. Nu trebuie incarcat niciun program pe calculatorul folosit, datele si rapoartele organizatiei pot fi accesate securizat atat de la birou, dar si de acasa sau in deplasare. Abonamentul lunar per user pentru Cloud ERP este de 9,90 euro (fara TVA), iar pentru Cloud CRM este de 6,90 euro (fara TVA).
 
Cat de multe sperante va puneti in sansele scurtarii timpului si ale cresterii vitezei de adoptare a sistemului cloud computing in Romania?

In acest moment, este clar pentru toata lumea ca viitorul in it il reprezinta adoptarea serviciilor Cloud Computing. ritmul de adoptie este ceva mai lent in Romania, insa credem ca prin oferte utile si adaptate pietei, prin servicii si suport de calitate, prin actiuni de promovare si mai ales educare, vom reusi sa recuperam decalajul si – prin avantajele cloud, costuri reduse, flexibilitate, scalabilitate, mobilitate, securitate – sa sprijinim astfel business-ul romanesc.
 
In ceea ce ma priveste, sunt optimist in aceasta privinta. Observam, intr-adevar, o atitudine prudenta, mai ales din partea intreprinderilor mari, fata de adoptarea tehnologiilor cloud. lucrurile se imbunatatesc insa de la an la an, pe masura ce piata intelege avantajele evidente in materie de reducere a costurilor de operare si mai ales crestere a agilitatii operationale si a produc tivitatii obtinute. In acelasi timp insa, observam o foarte mare deschidere pe segmentul IMM, acolo unde tehnologia cloud este adoptata rapid. Este si motivul pentru care ultima noastra campanie de promovare – Aliatii – a fost axata pe ideea ca in business fiecare zi e o lupta, iar noi suntem aici ca sa oferim cele mai bune solutii, la costuri optime si de multe ori cu investitie initiala zero.