Toti oamenii mananca, iar comertul online merge foate bine.

 
Nascut la Berlin, de profesie developer, cu experienta in managementul unor companii de plati online din Anglia si Cuba, Ralf Wenzel (34 de ani) s-a gandit sa creeze o platforma care sa ajute clientii sa-si comande mancare la birou ori domiciliu. O platforma care sa reuneasca ofertele gastronomice ale cat mai multor restaurante dintr-un anumit oras si sa le furnizeze comenzile. Impreuna cu partenerul sau din Germania, programator si el, s-au inscris la competitia Rocket Internet, unde au reusit sa convinga mai multi investitori sa pompeze multi bani in ideea lor de business. Printre cei pe care i-au convins se numara chiar fondatorii incubatorului (Alexander, Marc si Oliver Samwer), un fond de investitii din Rusia si alti antreprenori. Nu vrea sa vorbeasca despre finantarea primita, deoarece, spune el, face parte din conditiile contractuale. „Am cazut de acord sa nu vorbim niciodata despre acest lucru.”
 
 
„Cred ca industria culinara va fi intotdeauna de interes. Toti oamenii mananca, iar comenzile s-au mutat pe Internet, asta e directia in care mergem. Comertul online merge foarte bine, la ora actuala, cand vine vorba de FMCG, masini sau haine”, a precizat Wenzel intr-o interviu acordat Incont.ro.
 

De unde vine numele brandului? Ne-am gandit la ursul panda, deoarece el mananca toata ziua si este fericit.

 
Foodpanda s-a lansat in 2012, prima oara pe piata din Singapore. De atunci s-a extins in mai multe tari din Sud-Estul Asiei, Africa, Europa si America Latina. In doar un an de la lansare, platforma a atras investitii de 20 milioane de dolari in Asia si alte 8 milioane in Orientul Mijlociu. „Ne-am dezvoltat repede, pentru ca am adoptat un stil de business care e functional pe mai multe piete. Investitorii nostri (n.r. Rocket Internet) ne-au ajutat nu doar sa ne lansam, ci si sa crestem, sa ne promovam asa cum trebuie. Ne-au ajutat cu ajutorul experientelor lor, cu know-how-ul”, a explicat pentru incont.ro, Ralf Wenzel, directorul companiei.
 
La nivel mondial, platforma colaboreaza cu aproape 150.000 de restaurante si targeteaza 3 miliarde de persoane, potrivit datelor raportate de reprezentantii companiei.

 

Cum functioneaza conceptul

 
Comenzile online de mancare ar trebui sa fie usor de facut si foarte rapide, sustin reprezentantii Foodpanda. Prin intermediul platformei, de cateva zile lansata si ca aplicatie de mobil, clientii pot alege in functie de tipul de bucatarie dorita, de meniu, de cele mai apropiate restaurante (in functie de proximitate) si de timpul de livrare. Plata comenzii se face doar la livrare, iar descarcarea aplicatiei este gratuita.
 
Totodata, restaurantele care se asociaza cu reteaua Foodpanda nu sunt nevoite sa achite niciun fel de taxa de instalare a soft-ului, a aplicatiei, a serviciilor de marketing si promovare sau a rapoartelor lunare cu privire la feedback-ul clientilor, spune Wenzel. Singurul comision pe care localurile il platesc este cel aferent produselor livrate, pe care insa cei de la Foodpanda nu-l divulga momentan. „Noi doar negociem un procent din comenzi, care difera de la produs la produs, de la firma la firma”, explica Dan Macarie, directorul Foodpanda Romania.
 
Macarie sustine ca partenerii lor de afaceri raporteaza venituri in crestere cu 15-20% pe an, datorita penetrarii pe canalul online. „Clientii online fac comenzi frecvent si sunt mult mai dispusi sa incerce bucatarii si restaurante noi, dar si sa cheltuiasca mai multi bani decat cei din restaurant.”
 

Romanii sunt gurmanzi, le place sa incerce diverse bucatarii.

 
Lansarea platformei pe piata din Romania se datoreaza faptului ca suntem o natie gurmanda, gata sa incerce mereu ceva nou in materie de gastronomie, dar si cresterii puternice a penetrarii Internetului si vanzarilor de smartphone-uri in tara noastra. „Romania este o tara cu un potential puternic pe zona de livrare de mancare. In al doilea rand, am observat ca tarile din Europa Centrala si de Est au inceput sa-si revina din punct de vedere economic si sa genereze crestere – ma refer aici si la Polonia, Cehia, Ungaria si Ucraina”, spune seful grupului.
 

Un roman de 27 de ani va conduce platforma locala: „Speram sa amortizam investitia in cel mult un an”

 
 
Bucuresti-Sankt Petersburg-Berlin. Destinatie finala: Romania. Cam asa se poate rezuma traseul profesional al tanarului de 27 de ani pe care nemtii l-au ales sa dezvolte si sa conduca operatiunile de la noi. Absolvent de ASE, cu un masterat absolvit in Rusia si experienta pe piete de capital, Dan Macarie se ocupa astazi de divizia Foodpanda din Romania, dupa ce la inceputul acestui an incepea sa lucreze la sediul firmei din Berlin. „Am acceptat sa ma intorc, pentru ca mi s-a parut o promovare. Suntem la inceput, ne-am lansat de cateva zile. Dar avem mai multe comenzi decat ne asteptam”, a povestit romanul pentru Incont.ro.
 
Desi nu are voie sa vorbeasca despre investitia din Romania, pe motiv ca „asta e politica grupului”, Macarie spera sa o recupereze in cel mult un an, adaugand ca acesta a fost intervalul de amortizare pe celelalte piete intamplat. „Multe dintre ele au devenit deja profitabile, desi ne-am lansat la nivel global doar de un an si jumatate”, adauga tanarul, care recunoaste ca pe piata romaneasca concurenta e destul de mare.
 
Principalul rival al celor de la Foodpanda e platforma Quicky.ro, potrivit lui Macarie, „dupa care mai vin altii care functioneaza doar online sau prin intermediul aplicatiilor”.
 

Ce mancaruri comanda romanii pe Internet. Cosul mediu e de 13-13,5 euro

 
Potrivit sefului Foodpanda Romania, business-ul are in vedere romanii cu varste cuprinse intre 30-35 de ani, cu studii medii si superioare, cu venituri medii spre superioare. Cele mai multe dintre comenzile din timpul saptamanii au loc in intervalul orar 12:00-15:00, adica in pauza de pranz, dupa care un nou boom incepe dupa orele 19:00. Corporatistii si tinerii fac parte din publicul lor tinta.
 
Pana acum, comanda medie s-a invartit in jurul a 13-13,5 euro, spune Dan Macarie, iar cei mai multi romani aleg sa manance pizza. „70% dintre comenzile de pana acum au fost reprezentate de pizza, urmate de mancarurile traditionale – grill, cartofi, salate”, produs preferat si de clientii de alte nationalitati. „In Rusia, consumatorii comanda cel mai mult sushi, burgeri si pizza. In Vietnam, la putere sunt burgerii, dar si pizza, iar in Senegal inghetata este cel mai comandat produs pe Internet.”
 

In negocieri cu brandurile mari

 
La nivel global, Foodpanda colaboreaza cu o serie de branduri, printre care Pizza Hut, McDonald`s, KFC, Burger King, Starbucks, Subway si Domino`s Pizza, carora le ofera posibilitatea de a-si vinde produsele si online, nu doar offline. Intrebati daca acest lucru se va intampla si-n Romania, reprezentantii firmei sustin ca se afla in negocieri cu cateva restaurante internationale, dar ca deocamdata nu s-a concretizat nimic. „Problema e ca multe dintre acestea nu fac livrari in Romania, iar asta ne obliga pe noi sa gasim o solutie avantajoasa pentru ambele parti”, explica Dan Macarie.
 

Recrutari pe plan local

 

Echipa de aici este formata, momentan, din 10 angajati, iar compania vrea sa mai recruteze. „Avem deschise pozitii de vanzari, de marketing, relatii cu clientii. Pana la sfarsitul anului am putea ajunge la 20. Tot pana atunci vrem sa extindem business-ul si-n alte orase din tara, printre care Constanta, Timisoara, Brasov, Iasi”, adauga Macarie.
 

Am preferat piete mari, unde penetrarea Internetului si a comertului online e in crestere.

 
Desi activeaza pe 28 de piete din intreaga lume, platforma nu este disponibila in Germania (unde are sediul central!), Regatul Unit sau SUA. Motivul? „Am ales piete foarte mari, ca Brazilia, India si Rusia, care ne aduc aproape un sfert din populatia globului. Am preferat tarile unde penetrarea Internetului si a comertului online e in continua crestere, unde clientii inca descopera aceste tehnologii si obiceiuri”, adauga Ralf Wenzel.
 
Din Europa, Rusia este cea mai importanta piata a grupului, dar compania vrea sa creasca si sa devina lider in toate tarile in care activeaza. „Vrem sa devenim un Google al comenzilor de mancare”, precizeaza germanul.
 

Cine e Rocket Internet, gigantul german care detine Foodpanda

 
Rocket Internet este un incubator de afaceri online, fondat in 2004 in Berlin, la initiativa antreprenorilor Alexander, Marc & Oliver Samwer. Grupul opereaza pe cinci continente, in peste 50 de tari, a investit in peste 75 de companii si numara peste 700 de angajati.
 
Dintre cele mai cunoscute companii pe care le-a fondat se numara Groupon CityDeal (retailer care opereaza mai multe site-uri de reduceri in Europa), Jumia (cel mai mare retailer online din Africa) sau Zalando (unul dintre cei mai mari retaileri online de moda din Europa).
 
In 2012, alaturi de alti investitori, Rocket Internat a finantat platforma online de comenzi de mancare Foodpanda. In prezent, Foodpanda impreuna cu brandul afiliat Hellofood, este una dintre cele mai mari platforme de comenzi de mancare din lume, cu activitati in 28 de tari, si anume in India, Indonezia, Malaezia, Pakistan, Singapore, Taiwan, Tailanda, Vietnam, Ghana, Coasta de Fildes, Kenya, Maroc, Senegal, Nigeria, Arabia Saudita, Rusia, Argentina, Brazilia, Chile, Columbia, Mexic, Peru, Ungaria, Venezuela, Polonia, Ucraina, Romania si Cehia.