Sistemul actual nu s-a schimbat in ultimii 30 de ani, in ciuda faptului ca s-a dovedit a fi lipsit de siguranta si credibilitate.

Doi antreprenori clujeni s-au decis sa schimbe asta si sa transforme procesul de autentificare intr-unul simplu si gratuit. Asa a pornit UNLOQ, startup care a facut parte din cel de al doilea lot al programului de pre-accelerare MVP Academy. 

“Aveam foarte multe conturi online pentru care trebuia sa setez parole si sa le schimb la fiecare trei luni, asa ca petreceam mult timp gestionand aceste conturi. Trebuia sa existe o modalitate mai buna care sa faca toate aceste date irelevante. Dupa ce am petrecut o zi de vineri resetand parole, am lucrat toata noaptea pentru a gasi o solutie eficienta in acest sens. si asa s-a nascut UNLOQ”, povesteste Mircea Patachi, CEO & Co-Fondator al startup-ului.

 A durat pana cand a reusit sa gaseasca partenerul potrivit pentru a porni afacerea, insa a meritat efortul: produsul a fost lansat recent pe piata si are perspective interesante de dezvoltare la nivel international.

Tehnologia dezvoltata de cei doi inlocuieste parolele cu un smartphone: atunci cand un utilizator are un profil validat in aplicatia mobila, toate cererile de autentificare sunt redirectionate catre telefon, unde pot fi aprobate sau respinse. Ramane la latitudinea utilizatorului daca doreste sa pastreze si optiunea de a folosi vechea varianta de autentificare. 

Avand peste 10 ani de experiena in industria IT, Mircea Patachi a dezvoltat solutii pentru companii importante precum Lynda.com sau BMI si a ocupat diferite pozitii printre care se numara cea de product manager, project manager, sau director al departamentului de dezvoltare.

Fire antreprenoriala, Mircea a pornit numeroase initiative proprii in cadrul Evozon, angajatorul sau actual. Este licentiat in finante, are un MBA si a participat la diverse alte cursuri de-a lungul timpului. 

Partenerul sau, Adrian Bunta, CTO si Co-Fondator UNLOQ, a dezvoltat in ultimii ani aplicatii complexe in HTML, CSS, JavaScript, Node.js si PHP. Pasionat de securitate si performanta, Adi a dezvoltat diferite alte produse inainte de a-si uni fortele cu Mircea. 

UNLOQ, produsul la care lucreaza cei doi, adreseaza o industrie cu potential ridicat la nivel global: estimarile arata ca piata solutiilor de securitate cibernetica va depasi 120 miliarde de dolari pana in 2017, in timp ce piata autentificarii 2fa va atinge 11 miliarde de dolari. Toate acestea in timp ce peste 560 milioane de persoane din intreaga lume devin victime ale atacurilor cibernetice anual, iar peste jumatate dintre acestea se confrunta cu problema furtului de identitate. 

Luand in considerare potentialul urias al aceste piete in crestere, UNLOQ se adreseaza companiilor in diferite etape de dezvoltare, incepand cu programatorii care lucreaza in companii mici din industrii expuse riscurilor atacurilor cibernetice (FinTech, e-health, contabilitate, IaaS, sau PaaS). Planuiesc de asemenea sa dezvolte plugin-uri pentru software enterprise si cele mai utilizate sisteme CMS, cum ar fi WordPress.

UNLOQ a lansat recent pe piata versiunea gratuita a produsului, iar aplicatia este disponibila in Google Play si asteapta aprobarea pentru App Store. Fondatorii planuiesc sa lanseze prima versiune contra cost la inceputul toamnei.

Companii precum Twilio, Authy, Google Authenticator, OneLogin, TeleSign, sau RSA au dezvoltat la randul lor initiative pentru a aduce imbunatatiri procesului de autentificare. Majoritatea acestora ofera insa un al doilea factor pentru autentificare (un token sau un SMS), folosind asadar acelasi canal de verificare a identitatii care face utilizatorii predispusi la atacuri cibernetice. Mai mult, acestea nu rezolva problema utilizatorilor legata de gestiunea dificila a multiplelor conturi online. 

UNLOQ se diferentiaza de competitorii sai prin faptul ca furnizeaza o solutie unica pentru cei care doresc sa gestioneze procesul de autentificare dintr-un singur loc. Aplicatia utilizeaza mai multe canale pentru a autentifica un utilizator si creeaza asadar bariere ridicate in calea atacurilor care pot aparea in procesul de intermediere, in timp ce dispozitivul folosit pentru autentificare poate accesa si alte servicii simultan. 

Cei doi antreprenori clujeni au finantat dezvoltarea produsului din resurse proprii, dar planuiesc sa obtina o prima runda de finantare in toamna pentru a ii sustine in eforturile lor de dezvoltare.

Modelul de business UNLOQ ofera gratuit tuturor utilizatorilor servicii de autentificare de baza, iar functionalitati suplimentare legate de siguranta, analiza datelor, notificari tranzactionale sau chat integrat, sunt oferite contra cost.  Cea mai mare provocare pe care o confrunta in acest moment este sa atraga primii 10-20 clienti pentru a-si valida produsul si a se asigura ca acesta raspunde nevoilor pietei. O prioritate este si sa continue sa lucreze la dezvoltarea produsului. 

Participarea in programul de accelerare MVP Academy i-a ajutat sa se dezvolte mai rapid si sa priveasca altfel lucrurile. Aici au inteles faptul ca un startup inseamna mult mai mult decat un produs extraordinar si ca utilizatorii conteaza in egala masura.

“Am venit la MVP Academy gandindu-ma ca stiu totul despre produsul nostru si apoi am inteles ca nu era deloc asa. Un startup este in egala masura despre clienti, nu doar despre produs. Am invatat ca e important sa vorbesti despre lucruri simple: nimeni nu iti va intelege viziunea daca nu stii sa le explici care este cel mai simplu lucru pe care il pot face cu produsul tau. A fost o experienta care ne-a deschis ochii”, povesteste Mircea.

Daca ar avea ocazia sa porneasca astazi de la inceput, ar evita cateva greseli pe care le-au facut. In primul rand, nu ar mai investi in dezvoltare inainte de a sti exact care sunt functionalitatile aplicatiei si cum ar trebui sa arate design-ul acesteia. Mai mult, s-ar orienta catre piata si potentialii consumatori, in loc sa se concentreze exclusiv pe produs. Uitandu-se inapoi acum, primul pas pe care ar fi trebuit sa il faca ar fi trebuit sa fie sa discute cu potentiali clienti si sa primeasca feedback de la acestia. 

Echipa UNLOQ este pregatita sa treaca la urmatorul nivel: cu o versiune gratuita si functionala a produsului lansata pe piata, antreprenorii se concentreaza pe atragerea primilor utilizatori si vor sa se asigure ca produsul rezolva o problema reala a acestora. Planuiesc sa obtina o prima investitie in toamna acestui an, cand vor lansa si primele functionalitati contra-cost. Pana atunci insa, continua sa lucreze la imbunatatirea UNLOQ, ghidati in tot ceea ce fac de o viziune comuna: sa revolutioneze procesul de autentificare online si sa il transforme intr-unul sigur, simplu si gratuit!