Cand ati fost ultima data intr-o agentie de turism pentru bilete de avion? In 2012, 9 din 10 calatorii au fost cumparate online. La prima vedere, asa arata apusul agentiilor de turism. In realitate insa, cele mai multe s-au mutat pe internet.

Dan este unul dintre cei 2.500 de agenti de turism care traiesc bine de pe urma apetitului romanilor pentru calatorie. Desi a inchis aproape toate sediile de pe bulevard. "Am ramas cu cel mai mic din cele patru sedii. Am avut 10 angajati, acum am ramas cu trei", spune Dan Anghelescu, directorul unei agentii de turism. Chiria mai mica si oamenii mai putini i-au permis sa investeasca mai mult in site. Iar vanzarile i-au crescut cu un cost mai mic. In loc de un sediu in fiecare oras, are acum un magazin de calatorii in orice calculator cu internet 

La ora actuala, cam 25% din clientii agentiilor fac plati fara sa mai treaca pe la agentie. Schimbarea este si mai rapida in domeniul asigurarilor. Ca sa vanda 5000 de polite pe luna, un broker mai angajeaza azi o mana de oameni. Fara internet ar fi fost nevoie de cel putin 10 puncte de vanzare in orasele mari. O polita din doua s-a vandut online anul trecut. Iar 2013 reseteaza din nou statistica. 

"In online, in primele doua saptamani ale anului am vandut dublu fata de numarul de polite incheiate in offline", spune Carmen Albisteanu - specialist marketing broker de asigurari.

Site-ul scoate de obicei din circuit casierul, gestionarul, cel putin un contabil, vanzatori, directori sau soferi. Asa economiseste Daniel mii de euro pe luna. Clientul intra pe site-ul sau de tablete, isi alege produsul si plateste electronic. O firma de curierat livreaza produsul acasa a doua zi. 

Tot mai multe firme din epoca internetului incep de la zero cu un singur angajat si o investitie de cateva sute de lei. Indiferent cat de mica, orice afacere noua stie insa de acum ca nu poate ignora forta internetului si a retelelor de socializare.