"Scopul proiectului de hotarare a Guvernului este de simplificare a procedurilor de inregistrare in registrul comertului, prin aplicarea de taxe si tarife unice pentru inregistrarea in registrul comertului, care asigura crearea premiselor pentru plata on-line, utilizand cardul bancar prin Sistemul National Electronic de Plata Online (SNEP), eliminarea timpilor alocati pentru calcularea, la ghiseu, a contravalorii serviciilor prestate; actualmente stabilirea exacta a taxelor si tarifelor fiind realizata numai prin intocmirea notelor de calcul, achitarea fiind efectuata dupa emiterea notelor de calcul. Prin introducerea noului sistem notele de calcul vor fi generate de sistemul informatic numai pentru verificare. De asemenea, sistemul prezinta predictibilitate ceea ce ii permite operatorului economic sa stabileasca o prognoza fidela a cheltuielilor legate de inregistrarea in registrul comertului atat la momentul constituirii, cat si in cursul derularii afacerii", se arata intr-un comunicat al ONRC.

Sursa citata mentioneaza ca initiatorii proiectului de act normativ nu si-au propus grevarea suplimentara a comerciantilor, noile taxe si tarife unice fiind determinate prin insumarea contravalorii serviciilor prestate si a comisioanelor percepute pentru operatiunile efectuate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale pentru alte institutii, asa cum au fost prevazute in legislatia in vigoare si au avut in vedere ca baza de calcul incasarile si numarul de inregistrari din anul 2011.

"Cresterea incasarilor este pusa strict pe seama prognozei de crestere a numarului de inregistrari in registrul comertului. Astfel, incasarile in anul 2011, au fost in valoare de 100 milioane lei si au fost luate ca baza de calcul pentru urmatorii ani. Pentru anul 2012 a fost prognozata o crestere a numarului de inregistrari cu 15%, reflectata intr-o crestere a incasarilor cu 9,1%. Pentru urmatorii 5 ani s-a prognozat o crestere cu 8% a numarului de inregistrari fata de anul anterior si a incasarilor cu 5%. Precizam ca la 31 iulie 2012 cresterea numarului de inregistrari fata de perioada similara a anului 2011 a fost de 11,01%", au precizat reprezentantii ONRC.

Agentia de presa MEDIAFAX a scris marti ca Guvernul va introduce un nou sistem de calcul al taxelor pentru operatiunile cerute de firme si persoane fizice autorizate la Registrul Comertului si va stabili tarife fixe pentru aceste servicii, complet diferit fata de sistemul actual, mizand pe venituri suplimentare anuale de peste 100 milioane de lei.

Noile taxe vor fi aplicate intr-un interval de doua luni dupa ce vor fi avizate de Executiv, conform unui proiect de hotarare.
Sistemul prevede ca operatiunile din registrul comertului sa fie taxate cu tarife unice, in functie de tipul solicitarii, fara ca fiecare tip de serviciu sa mai fie achitat separat, ca in prezent. La stabilirea taxelor unice s-au folosit, ca baza de fundamentare, inregistrarile in registrul comertului si incasarile aferente realizate anul trecut.

Potrivit datelor comunicate de ONRC, in prezent pentru inregistrarea unei persoane fizice, costul este de 90 lei si este compus din inmatriculare - 30 lei, obtinere CUI - 10 lei; obtinere cazier fiscal - 10 lei, transmitere declaratii catre autoritati - 10 lei, eliberarea certificatului constatator - 30 lei. In sistemul de taxe si tarife unice costul va fi acelasi

De asemenea, pentru inregistrarea unei persoane juridice, cu un singur asociat si cererea de autorizare pentru doua obiecte de activitate tariful actual este de 244,95 lei si este compus din verificare unicitate sediu - 10 lei, verificare unicitate asociat unic - 10 lei, inmatriculare - 120 lei, obtinere CUI - 10 lei, certificat constatator - 60 lei, transmitere declaratii catre autoritati - 10 lei, transmitere publicare acte in Monitorul Oficial - 10 lei, obtinere cazier fiscal - 10 lei si indrumare prealabila - 4,95 lei. In noul sistem tariful este de 250 de lei pentru aceasta operatiune.

Si in cazul mentiunilor simple si compuse tarifele se vor mentine. Astfel, pentru modificarea obiectului principal de activitate taxa este 50 lei, iar pentru extinderea obiectului principal de activitate, taxa este 40 lei si va fi in ambele cazuri de 45 de lei. Pentru o mentiune compusa tariful se mentine la 220 de lei.

"Din exemplele enumerate rezulta ca, per ansamblu, nu sunt cresteri ale cuantumului taxelor pentru operatiunile de inregistrare in registrul comertului. Oficiile registrului comertului de pe langa tribunale incaseaza in afara taxelor de inregistrare in registrul comertului tarife pentru serviciile prestate de alte institutii (Monitorul Oficial, ANAF, UNPIR,etc.) acestea ramanand neschimbate. Cuantumul taxelor si tarifelor percepute de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale pentru operatiunile efectuate la registrul comertului este neschimbat inca din anul 2004 cand s-au stabilit taxele si tarifele aferente operatiunilor de inregistrare in registrul comertului. Insa, in perioada 2007- 2012, prin comasare sau eliminare numarul taxelor si tarifelor s-a redus de la 27 la 11 asa cum reiese din proiectul de Hotarare a Guvernului", se mai spune in comunicat.

Oficiul National al Registrului Comertului este institutie publica, finantata integral de la bugetul de stat prin bugetul Ministerul Justitiei. Toate incasarile Oficiul National al Registrului Comertului si ale oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale se constituie venit la bugetul de stat.

Proiectul de hotarare privind aprobarea taxelor si tarifelor pentru operatiunile efectuate de Oficiul National al Registrului Comertului si oficiile registrului comertului de pe langa tribunale va fi inclus pe agenda de lucru a Guvernului in perioada urmatoare.