"Acum se reevalueaza situatia si din banii pe care ii au la dispozitie ei isi pastreaza nemodificate salariile, dar administratia are obligatia sa umble la aceste ore suplimentare si sa creeze o echitate", a spus Oprescu.

Oprescu a criticat conducerea RATB, sugerand chiar ca actualii sefi ai Regiei ar putea fi schimbati.

"Conducerea, aceasta sau alta, va trebui sa ia toate masurile necesare pentru rezolvarea problemelor care tin de management", a spus primarul general.

Intrebat daca salariile angajatilor RATB vor creste sau vor scadea, Oprescu a raspuns ca va fi o "reasezare" a fondului de salarii, spunand ca nu vor creste, dar nici nu vor scadea.

"Protocolul incepe prin implementarea unui alt sistem de salarizare, care nu presupune cresteri ale veniturilor, ci o reasezare a lor", a precizat Oprescu.

UPDATE 17.30-Cea mai importanta revendicare a soferilor este cresterea salariului cu 25 la suta, ceea ce inseamna ca veniturile unui conducator auto de la RATB ar putea ajunge la 3000 de lei, dublu fata de un profesor sau medic specialist

 

 

UPDATE 16.30-Apar noi date in cazul grevei RATB. Ion Radoi, liderul sindicatului de la Metrorex, intra in scena si incearca sa atraga de partea lui soferii de la RATB. In acest moment, se poarta discutii intre liderii de sindicat de la RATB, primarul Oprescu si directorul RATB , la care este prezent si Ion Radoi.

Criza sindicala de la RATB s-ar putea rezolva prin demisia celor nemultumiti de actualii lideri din structurile la care sunt afiliati si inscrierea prin adeziune la sindicatul condus de Ion Radoi.

 

  

De 1 aprilie,circa  bucurestenii au crezut ca li se face o farsa cand au vazut ca in statiile de autobuz, troleibuz sau tamvai nu mai soseste niciun mijloc de transport in comun. Nu era nicio pacaleala insa. Angajatii RATB au declansat in zori greva sponana.

Cum era de asteptat, tot traficul a avut de suferit. Oamenii s-au inghesuit la metrou sau au alergat dupa taxiuri ca sa ajunga cumva la munca.

Primarul general Sorin Oprescu a stat de vorba cu liderii sindicali ai RATB, dar nu si cu soferii. Conflictul nu s-a incheiat inca. Edilul sef al Capitalei este pregatit sa introduca pe trasee, in locul RATB, liniile de maxi-taxi.

 

Oprescu a declarat ca a promis angajatilor ca nimeni nu va fi dat afara, asa cum se zvonise. "In momentul in care ne aflam acum, dupa discutii, dansii se afla intr-o greseala morala fata de cetateni. Toti liderii care au fost prezenti aici spun aceleasi lucruri. Ii rog respectuos, dupa toata forma asta de nebunie cu zvonuri, sa se intoarca la munca si sa nu-mi lase cetatenii pe margine de trotuar. Daca acest lucru nu se va intampla imi voi lua masurile mele de cuviinta, o sa introduc mai-taxi pe toate traseele", a precizat primarul general.

Oprescu a adaugat ca, dupa parerea sa, protestul este ilegal, iar soferii RATB nu vor fi platiti pentru aceasta zi.

La randul lor, angajatii RATB cer ca Oprescu sa mearga personal sa discute cu ei. "Daca Oprescu nu vine aici intre noi sa discute, inseamna ca-si bate joc de cetatenii Bucurestiului pe care spune ca ii iubeste atat de mult. Trist este ca o face prin intermediul nostru", a spus liderul ales ad-hoc al protestarilor, Florin Meteleanu.

Protestatarii s-au plans ca salariile sunt aceleasi de cativa ani, ca li s-au taiat sporurile si primele si ca lucreaza in conditii inumane. Renunta la pauza de masa, spun ei, ca sa poata respecta orarul si numarul de curse. Un salariat de la RATB are un salariu mediu de 2.400 de lei. Spre comparatie, o infirmiera/asistenta medicala castiga pe luna 1.000 de lei, un medic specialist 1.600 de lei, iar un profesor 1.500 de lei.

Nici macar ploaia nu i-a facut pe soferii nemultumiti sa plece. Au asteptat cu orele ca cineva sa le asculte pasul. Primul aparut ca de nicaieri si deloc bine primit a fost primarul sectorului 5, Marian Vanghelie. Intr-un tarziu s-a ivit si directorul general al regiei, Gheorghe Aron.

Dupa ce a strans pe o foaie toate nemultumirile soferilor, directorul le-a promis o sedinta, joi la ora 10:00. Adica nimic, au spus cateva sute dintre cei 4.700 de soferi RATB, care refuza sa iasa pe traseu. Gheorghe Aron a declarat pentru Mediafax ca angajatii regiei nu pot intra in greva, pentru ca au un contract colectiv de munca ce a fost respectat si nici nu au urmat toti pasii pentru a declansa conflictul de munca.

Sorin Oprescu le-a transmis angajatilor RATB ca nu le vor fi diminuate salariile, din moment ce toate principiile din contractul colectiv de munca au fost respectate, insa a aratat ca nu se duce la autobaza Titan.

Purtatorul de cuvant al Jandarmeriei Capitalei, Marius Militaru, a declarat pentru Mediafax ca angajatii RATB  nu aveau nevoie de autorizatie pentru protest, pentru ca este vorba de un conflict de munca in incinta unui sediu de institutie.

Militaru a aratat ca, potrivit Legii 60 privind adunarile publice, astfel de adunari nu trebuie declarate. Atunci cand manifestarea are loc in incinta sediului institutiei angajatoare si rezultatul este un conflict de munca, potrivit Articolului 2 din Lege, actiunea nu are nevoie de autorizatie.

In acest moment salariul mediu al unui sofer al RATB este de 2200 de lei mult mai mare decat un profesor sau un medic specialist. Spre comparatie un cadru medical cu studii medii ( asistenta) are un salariu mediu de 1000 de lei, un profesor 1500 de lei, iar un medic specialist 1600 de lei.

Protestatarii RATB cer sa primeasca spor de vechime si sa fie platiti triplu pentru  zilele de sarbatori legale. De asemenea ei vor sa iasa la pensie la 58 de ani, prime de Paste,Craciun si Ziua Transptatorului egale cu 25 % din salariu. Pe langa acerstea soferii doresc sa primeasca o prima de vacanat de 80 % din salariul marit.

Alte revendicari ale protestatarilor

-cresterea salariilor cu 25 %

-reducerea programului de lucru ( soferii si vatmanii spun ca muncesc 14 ore pe zi);
- ei sunt obligati sa faca ore suplimentare pentru a ajunge la salariul promis initial;
- nu li se platesc orele de munca din weekend, pentru care primesc zile libere;
- sunt controlati strict si se aleg cu multe penalizari;
- anul trecut nu li s-a majorat salariul, iar acum li s-a spus ca acesta va scadea.

Biletele RATB s-ar putea scumpi! Bugetul pentru 2010 este mai mic decat anul trecut!

Bugetul RATB a scazut in acest an cu peste 230.000.000 de lei fata de anul trecut, este posibila o majorare a tarifelor, mai ales ca Oprescu a declarat in repetate randuri ca RATB si RADET sunt “gauri negre” la buget si ca trebuie eficientizate.

Sorin Oprescu insa promite ca “deocamdata” nu este cazul sa ne facem griji ca vom scoate mai multi bani din buzunar pe o calatorie cu autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul, care acum costa 1,3 lei.

Astfel, in acest an urmeaza sa fie anulate 12.000 de abonamente gratuite, care ii au ca beneficiari pe angajatii institutiilor subordonate primariilor, ai consiliului general sau ai consiliilor locale.