In Romania, in trimestrul al doilea, perspectiva economica generala a inregistrat o crestere minima (+0,9 puncte), pana la nivelul de 4,2 puncte in luna iunie. Indicatorul a urcat doar cu putin peste media pe termen lung, de 0 puncte.

Reticenta de a cheltui contrasteaza puternic cu cresterea economica sustinuta inregistrata in ultimii ani, arata rezultatele studiului GfK, valabile pentru trimestrul al doilea din 2016.

Studiul GfK nu surprinde inca efectele Brexitului, acestea urmand a se vedea in valul din trimestrul al treilea.

Asteptarile romanilor privind veniturile au scazut usor in al doilea trimestru, cu 3 puncte, pana la nivelul de 18,5 puncte. Acest indicator ramane totusi la un nivel destul de bun. Predilectia spre consum in luna iunie a fost de 3,4 puncte (-0,1 puncte), de asemenea, doar cu putin peste media pe termen lung. Venitul neconsumat si economiile sunt inca la un nivel nesatisfacator, dar venitul este suficient pentru acoperirea cheltuielilor zilnice.

Consumatorii romani inca nu isi pot permite bunuri de valoare si achizitii scumpe. Reprezentantii GfK spun ca, pe parcursul anului, se asteapta, totusi, la o crestere de inca 15 puncte. In luna aprilie, indicatorul a atins cel mai ridicat nivel din august 2008, cu 5 puncte.

Climatul de consum general din cele 28 de tari ale Uniunii Europene a crescut cu 4,1 puncte in intervalul martie - iunie 2016, pana la nivelul de 13,1 puncte. In trimestrul II, subiectele interne (diferite de la o tara la alta) au dominat dezbaterile din presa europeana. Subiectele comune au vizat in special lupta contra Statului Islamic si atacurile teroriste produse in Europa (mai ales in Turcia). In perioada premergatoare Campionatului European de Fotbal din Franta, ziaristii, expertii in securitate si autoritatile guvernamentale din intreaga Europa s-au axat in special pe gasirea unor solutii de combatere a terorismului.

De asemenea, s-a discutat mult despre acordul dintre Uniunea Europeana si Turcia privind refugiatii. Cu ajutorul Turciei s-a obtinut o scadere semnificativa a afluxului de refugiati catre Europa. Pe de alta parte, in negocierile cu Turcia s-a adus in discutie si respectarea principiilor democratice.

Unul dintre principalele subiecte dezbatute in luna iunie a fost referendumul din Marea Britanie cu privire la iesirea din UE. Sondajul, care indica victoria taberei pro-europene, nu a reusit sa influenteze rezultatul real al referendumului care a avut loc pe 23 iunie.

'Este de asteptat ca incertitudinea situatiei curente sa se propage pe pietele financiare si sa afecteze in final consumatorii europeni. Cat de mare va fi impactul iesirii Marii Britanii asupra climatului de consum din fiecare tara in urmatoarele luni va depinde in special de politicile fiscale, de evolutia discutiilor din cadrul UE si de impactul economic al Brexit-ului asupra fiecareia dintre tarile membre', se arata in studiu.

Climatul de consum general din cele 28 de tari ale Uniunii Europene a crescut cu 4,1 puncte in intervalul martie - iunie 2016, pana la nivelul de 13,1 puncte. Este cel mai inalt nivel inregistrat din martie 2008 (16,8 puncte).

Concluziile studiului GfK privind climatul european de consum rezulta dintr-un sondaj in randul consumatorilor, realizat pentru Comisia Europeana, in toate tarile UE. In fiecare luna, sunt intervievate peste 40.000 de persoane, din 28 de tari.