Anul trecut, in ciuda mult trambitatei lansari a modelului iPhone 4S, doar 5% din vanzarile de telefoane inteligente din Grecia si 9% din cele din Portugalia au fost modele iphone, potrivit firmei de cercetare IDC, citate de WSJ. Restul telefoanelor au fost smartphone-uri dotate cu sistemul de operare Android, software produs de Google si extrem de bine promovat, gigantul online fiind in cautarea unei platforme puternice in industria wireless.

Rezultatele arata un punct slab al companiei Apple, si anume dependenta acesteia de ajutorul providerilor de internet wireless, pentru a-si face iPhone-urile mai accesibile catre un lant mai mare de consumatori. Practica s-a dovedit a fi in avantajul Apple, care a inregistrat o crestere a veniturilor cu 73% in ultimul trimestru din 2011.

In Statele Unite si Marea Britanie, providerii wireless au ajutat iPhone sa castige peste 20% din piata smartphone-urilor. Insa performantele sale din sudul Europei, acolo unde cei mai multi clienti nu incheie abonamente in prealabil, pozitia dominanta a Apple ar putea avea de suferit, daca providerii renunta la subscrierea costurilor device-urilor, asa cum se intampla in Danemarca sau Spania.

Relativele slabe vanzari ale modelelelor iPhone, inregistrate in Europa de Sud, scot in evidenta dependenta companiei de furnizorii de wireless. “Penetrarea si adoptia smartphone-urilor este stimulata de intrarea pe piata a device-urilor low-cost”, sustine Carlos Alberto Silva, purtatorul de cuvant al providerului portughez Optimus.

Telefoanele dotate cu Android costa mai putin de 200 de dolari, fara abonament, sunt disponibile in Europa si ajuta Google sa depaseasca in cota de piata luxosul iPhone. In Portugalia, de exemplu, la operatorul Vodafone Group PLC, cel mai ieftin telefon Apple, iPhone 4, versiunea cu 8GB, se vinde cu 680 de dolari, potrivit site-ului producatorului. In schimb, telefoanele care ruleaza cu Android pot fi achizitionate incepand de la 106 dolari. Chiar si cel mai nou model de smartphone de la Samsung, Galaxy S II, este mai ieftin decat cel mai ieftin model de iPhone.

In SUA consumatorii aleg in functie de brand. In Europa, lucrurile functioneaza invers

Pe piata americana, unde consumatorii platesc, in general, intre 200 si 300 de dolari, indiferent de brandul telefonului inteligent, pretul nu constituie un factor care influenteaza foarte mult decizia de cumparare. Nu la fel se intampla in Grecia, Portugalia sau oriunde altundeva in Europa.

De pilda, pentru cel mai mare operator telecom din Grecia, Cosmote Mobile Telecommunications SA, cel mai popular smartphone vandut in 2011 a fost Samsung Galaxy Mini, potrivit declaratiilor lui Dimitris Koutsonas, managerul de servicii si date al Cosmote. Pretul sau: 188 de dolari, fara abonament. Ca rezultat, mai mult de 60% din smartphone-urile vandute de Cosmote anul trecut au avut sistemul de operare Android, adauga Koutsonas.

Succesul pe care l-a inregistrat Android a ajutat Google sa se asigure ca motorul sau de cautare – cea mai importanta sursa de venit a companiei – impreuna cu aplicatia Google Map si alte servicii sunt preincarcate pe device-urile mobile, pe care consumatorii isi petrec cel mai mult din timpul de navigare pe internet.

Concret, Google ofera gratuit sistemul Android pentru producatorii de hardware. Explicatia? O parte din veniturile companiei sunt generate de aplicatiile de pe device-urile cu Android. Compania de software spera ca preturile accesibile pentru telefoanele cu Android sa stimuleze tot mai mult vanzarile.

In Spania, gigantul telecom Telefonica SA sustine: “Nu putem mentine preturile atat de jos. Atunci cand cumperi un televizor sau oricare alt produs casnic, platesti pentru el. Este mai sanatos ca clientii sa plateasca pentru device-uri, in acest mod si operatorii sa investeasca in retele si servicii”, spune Jose Miguel Gilperez.

Pentru producatorii de telefoane, orice schimbare operata de provideri are un impact asupra vanzarilor device-urilor.

In Statele Unite, piata pe care domina telefoanele achizitionate la abonamente, 90% din smartphone-urile cumparate in ultimii patru ani au costat in jur de 300 de dolari.

In Italia, unde se comercializeaza mai mult gadgeturi cumparate fara abonament, cu cartele reincarcabile, doar 67% din pretul telefoanelor inteligente au ajuns la 300 de dolari.

Cat despre tarile lovite de criza financiara, precum Grecia sau Portugalia, doar 40% dintre cumparatorii de telefoane inteligente au platit o suma care ajunge la 300 de dolari. Restul, s-au orientat spre smartphone-urile cu Android, mult mai accesibile de altfel.