Directorul ANPC a atras atentia asupra achzitiilor de pe Internet din strainatate si plata cu cardul, intrucat autoritatea pentru protectia consumatorului din Romania nu poate interveni in cazurile transfrontaliere, daca exista probleme, mai ales cele privind garantia.

"Nu exista garantie europeana, garantia ti-o da vanzatorul din tara ta. Degeaba cumperi un produs din strainatate crezand ca o sa ai garantie in Romania. Trebuie sa te intorci cu produsul in tara respectiva si acolo sa incerci ceva", a spus Meiu, citat de Mediafax.

El a aratat ca utilizatorii de internet sunt foarte tentati sa cumpere produse online, dar in acest tip de comert sunt foarte multe capcane in care un consumator neavizat poate sa cada. Acesta trebuie sa citeasca foarte bine conditiile, daca respectivul comerciant vinde si in Romania, care sunt costurile de transport si cum se acorda garantia, fiecare tara putand sa impuna propriile conditii, cu aspecte suplimentare fata de directiva europeana care reglementeaza acest domeniu.

Comisia Europeana are in lucru un proiect de regulament privind realizarea unor sisteme alternative de solutionare a plangerilor consumatorilor, inclusiv cele transfrontaliere, la care ANPC participa in cadrul unor grupuri de lucru.

Regulamentul va prevede rezolvarea pe cale amiabila a plangerilor transfrontaliere, pe o platforma online, unde consumatorul va depune plangerea, la care ataseaza documente justificative, acestea fiind analizate ulterior si solutionate.

Aderarea comerciantilor la acest sistem este voluntara, iar cei care au intentia sa insele consumatorul nu vor adera la sistem, caz in care cel care cumpara nu va fi protejat de aceasta lege, apreciaza Meiu.

ANPC primeste circa 60.000 de reclamatii pe an din toate domeniile, dintre care jumatate sunt intemeiate. O parte dintre reclamatii privesc probleme de comert transfrontalier, pe care institutia nu le poate solutiona.