Pe primul loc in clasamentul realizat de Airline Ratings, Qantas este compania care s-a situat pe prima pozitie. Aceasta detine recordul de zero decese inca din 1951. O urmeaza firme de renume, care nu doar ca ofera un grad crescut de siguranta, dar si produse foarte bune la bordul aeronavelor.

Cei noua operatori de zbor care au insumat sapte stele la aceste capitole sunt, in ordine alfabetica: Air New Zeeland, All Nipon Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, Eva Air, Royal Jordanian, Singapore Airlines si Virgin Atlantic.

Sistemul de punctaj al site-ului ia in calcul mai multi factori, de la auditurile guvernamentale si ale celor mai importante asociatii din industrie, pana la numarul de victime din timpul zborurilor.

Dintre cele 448 de companii analizate, 137 au primit sapte stele (maximul ce poate fi acordat) in ceea ce priveste siguranta la bord, dar, destul de ingrijorator, altele aproape 50 la numar nu au reusit sa obtina mai mult de trei stele, sau chiar mai putin. Niciuna dintre acestea din urma nu opereaza insa in spatiul aerian romanesc.

De-a lungul timpului, companiile si-au imbunatatit tehnicile de siguranta, gratie, in parte, si experientelor si obstacolelor prin care pilotii au fost nevoiti sa le depaseasca in timpul zborului, ceea ce le-a servit drept experienta pretioasa.

De mare ajutor s-au dovedit a fi si inovatiile tehnologice implementate in ultima perioada. Qantas, spre exemplu, foloseste un sistem automat de aterizare, denumit Global Navigation Satellite System, precum si tehnologia GLS, de asemenea de ultima generatie, care ajuta si la o navigare mai exacta in preajma muntilor invaluiti in nori.

Anul 2013 a fost, de fapt, cel mai sigur in privinta zborurilor, din 1945. S-au inregistrat in total 269 de morti, in 29 de accidente. Potrivit Retelei de Siguranta in Aviatie, aceste rezultate sunt cu mult sub media ultimilor zece ani, cand s-au inregistrat 32 de accidente si 719 decese.

Cel mai grav accident a fost prabusirea unui Boeing 737-500 al Tatarstan, un mic operator aerian din Rusia. Acesta nu a indeplinit oricum conditiile de baza ale Asociatiei pentru audit si siguranta in transportul aerian (IOSA). Companiile aeriene care indeplinesc aceste standarde au un grad de siguranta cu pana la 77% mai mare, decat cele care nu o fac. Astfel, in timpul unui zbor de la Moscova la Kazan, din 17 noiembrie, avionul nu a reusit sa aterizeze nici din a treia incercare, din cauza vantului puternic, s-a lovit de pista si a luat foc. 44 de pasageri si-au pierdut viata in incident, precum si sase membri ai echipajului.

Un alt incident de amploare s-a petrecut pe 17 octombrie, cand 49 de pasageri si membri ai echipajului si-au pierdut viata, in apropiere de Pakse, Laos. Din nou, conditiile meteo au fost de vina, dar trebuie precizat ca nici aceasta companie aeriana (Lao Airlines) nu indeplinise conditiile de siguranta ale IOSA.

In schimb, 304 pasageri si membri ai echipajului au reusit sa scape cu bine dintr-o prabusire a Asiana Boeing 777, pe Aeroportul International din San Francisco, in luna iulie. A fost un adevarat miracol ca au fost doar trei victime, avand in vedere ca avionul s-a izbit de pista si apoi s-a rasturnat cu totul.