“Nu cred ca va exista vreo cerere pentru mai putin de un milion de dolari. Multi au dreptul la mai multe milioane, chiar”, sustine Arthur Wolk, unul dintre cei mai buni avocati specializati in incidentele aviatice, citat de CNN.

Accidentul, singurul de asemenea proportii de pe teritoriul Statelor Unite in ultimii patru ani, a avut loc sambata, cand un Boeing 777, care apartinea companiei sud-coreene Asiana Airlines, a ratat aterizarea pe aeroportul din San Francisco si s-a prabusit. Doi oameni au murit si 182 de oameni au fost spitalizati, prezentand de la zgarieturi si rani usoare, pana la paralizii, dintr-un total de 307 pasageri aflati la bordul aeronavei. Potrivit lui Wolk, toti ar putea primi despagubiri de milioane de dolari, din partea operatorului aerian si a firmelor de asigurari, pe fondul tulburarilor post-traumatice (PTSD).

“PTSD este o boala serioasa. Multi nu se mai pot intoarce la munca. Chiar si cei care cred ca sunt bine si se intorc la munca, sase luni mai tarziu isi dau seama ca nu pot face fata si se intorc acasa”, spune avocatul.

Wolk isi aminteste ca prima intelegere care a avut la baza sindromul post-traumatic a fost pentru un insotitor de zbor, care a scapat fara rani fizice in urma prabusirii unui avion al United Airlines, in Iowa, in anul 1989. Din acel moment, despagubirile pe fondul acestei afectiuni au devenit un lucru obisnuit in cazurile incidentelor aviatice.

Intr-un caz similar, niciunul dintre pasagerii US Airways, al caror avion s-a prabusit in ianuarie 2009, in raul Hudson din New York, nu a intentat vreun proces. Cu toate acestea, compania aeriana a avut grija sa ofere fiecaruia o suma de bani. Membrii echipajului au fost felicitati pentru modul in care au gestionat situatia si au reusit sa salveze viata tuturor celor aflati la bord.

Cele mai mari despagubiri le vor obtine pasagerii care avut rani majore, la fel si familiile celor doua chinezoaice care nu au supravietuit. Intelegerile vor fi stabilite pe baza unor calcule, in functie de salariile pe care le-au pierdut, durerea si suferinta indurata, precum si de costurile medicale. Wolk spune ca aceasta este procedura si sumele de bani nu vor fi mai mari, chiar daca se dovedeste ca la baza accidentului a fost o eroare de pilotaj. “Nu a existat niciodata un verdict in urma caruia sa se aplice daune punitive impotriva unui operator de zbor, pentru un accident. Indiferent de cum se dovedeste a fi ancheta, nu va schimba numarul banilor acordati”, explica avocatul.

Wolk mai prognozeaza ca Asiana nu isi va contesta vina in aceasta situatie, pentru ca nu va dori sa atraga atentia asupra rolului pe care echipa sa l-a avut in accident. Potrivit lui, Boeing, producatorul avionului in cauza, firma care manageriaza aeroportul din San Francisco nu ar avea de ce sa plateasca daune.

In acest moment, anchetatorii investigheaza moartea uneia dintre cele doua tinere asiatice, despre care exista suspiciuni ca ar fi primit lovituri serioase din partea unui vehicul de acordare a primului ajutor, care se grabea sa ajunga la fata locului. Chiar si asa, Wolk este de parere ca Asiana isi va asuma intreaga responsabilitate, si nu aeroportul sau departamentul de urgenta. “Exista posibilitatea sa apara mai multi parati, insa, in cele din urma, Asiana si companiile de asigurari cu care are contract sunt cei care vor plati”, este de parere specialistul.