Proiectul ar fi trebuit sa fie o realizare mareata pentru capitala Germaniei, un aeroport nou-nout care sa inlocuiasca terminalele invechite ale Berlinului, cu o cladire impozanta din sticla si otel, capabila sa gazduiasca peste 25 de milioane de pasageri in fiecare an si sa preia calatorii care prefera in prezent deplasarea cu trenul.

Anul trecut, pe vreamea aceasta, aeuroportul Brandenburg era programat pentru inaugurare. Insa lucrurile nu s-au mai desfasurat conform planului.

Chiar si atunci, o parte dintre muncitori erau sceptici ca aeroportul va fi terminat la timp si isi va deschide portile la data stabilita. Intr-adevar, aeroportul nu a fost inaugurat in iunie, dar nici in martie 2013, urmatoarea data la care ar fi trebuit sa fie gata, ramanand inchis pana in ziua de azi.

Potrivit oficialilor companiei, de vina este sistemul de protectie defectuos, dar altii sunt de parere ca problema este mult mai complicata de atat.

Problema este constructia in sine. Sunt probleme de constructie in aproape fiecare colt al aeroportului, nu neaparat la capitolul de planificare, cat in partea de implementare a acesteia”, spune Martin Delius, sef al Comisiei de investigatii.

Cei din echipa de management si politicienii nu reusesc sa se puna de acord, asa ca schimba intr-una planurile. Au schimbat inclusiv numarul de niveluri construite, l-au vrut mai mare, cu o zona mai mare pentru retail, care modifica, desigur si zona de check-in, ce a devenit mai mica”, e de parere si Boris Hermel, jurnalist la ARD TV.

Potrivit Comisiei, aeroportul numara in prezent aproximativ 20.000 de probleme separate, de la chestiuni minore, ca gresia crapata, pana la sistemul de protectie impotriva incendiilor. Numai presa nemteasca a trecut in revista zeci de probleme tehnice care au condus la amanarile repetate, care de care mai rusinoase.

De exemplu, mii de becuri lumineaza non-stop terminalul principal si parcarea goala, un consum imens de energie, din cauza ca sistemul computerizat care le controleaza este atat de sofisticat, incat este aproape imposibil de manevrat. Apoi, in fiecare zi o masinarie speciala traverseaza toate pistele recent instalate, efectuand lucrari de intretinere pentru ca acestea sa nu rugineasca, un alt exemplu de ineficienta crasa.

Intre timp, sute de copaci proaspat plantati au fost taiati, pentru ca nu erau tipul de tei pe care compania il comandase. Mai multe scari rulante trebuie sa fie reconstruite pentru ca sunt prea scurte si zeci de placi de gresie vor fi inlocuite, pentru ca s-au spart inainte ca vreun calator sa puna piciorul pe ele.

Desi are prevazut 75.000 de extinctoare, constructorii nu si-au dat inca seama daca acestea vor fi suficiente pentru a asigura destula protectie in cazul unui incendiu. Si ca tabloul sa fie complet, sistemul de ventilatie subteran nu functioneaza, dar este atat de performant incat proiectantii nu isi dau seama unde este problema.

E forte greu de spus in acest moment cand se va deschide aeroportul. Nu cred ca sunt sanse ca asta sa se intample n 2014. Ar putea fi vorba de 2015, poate chiar mai tarziu, in functie de cat de repede isi dau seama de probleme si reusesc sa le remedieze”, spune jurnalistul Boris Hermel.

“Suntem si noi foarte dezamagiti de intreaga situatie, mai ales ca trebuie sa pastram deschis aeroportul Tegel mai mult decat preconizam si trebuie sa ne cerem scuze tuturor pasagerilor, dar si companiilor aeriene care luau in calcul deschiderea noului aeroport. Muncim din greu sa remediem problemele”, a declarat pentru BBC Ralf Kunkel, un oficial al aeroportului Brandenburg.

Criticii sunt de parere ca problemele si neglijentele au aparut din cauza presiunii de timp si impunerea unor termene de finalizare nererealiste.

Multi politicieni isi doresc proiecte prestigioase, la scara mare, de care sa isi lege numele. Ca sa le poata demara, au dat niste costuri initiale mai mici decat cele reale, ca sa obtina aprobarea oficialilor din parlament si a comisiilor aferente”, explica Sebastian Panknin, expert financiar la Asociatia platitorilor de taxe din Germania.

Intarzierea cu care se deschide noul aeroport international din Berlin genereaza pierderi de zeci de milioane de euro in fiecare luna, potrivit sefului institutiei, care l-a informat pe ministrul german al transporturilor despre aceasta situatie.

Nici in prezent nu se stie data la care va fi inaugurat aeroportul, o decizie urmand a fi luata in august, scrie Deutsche Welle.

Cele patru amanari de deschidere a celui mai mare aeroport international din capitala Germaniei au dus la costuri de pana la 40 de milioane de euro in fiecare luna, a spus seful aeroportului Hartmut Mehdorn.

Cotidianul de afaceri german "Handelsblatt" titra ca banii au fost folositi pentru mentenanta noului hub aerian, precum si pentru programul de constructie „Sprint” a lui Mehdorn si pentru modernizarea vechiului aeroport Tegel, care a fost tinut deschis mai mult decat se estimase initial.

Oficialii germani au declarat ca, pana in prezent, s-au cheltuit 4,3 miliarde de euro pentru constructia aeroportului, dar daca acesta nu va fi deschis pana la finalul anului, costurile vor depasi 5 miliarde de euro.