Gotthard, tunelul de 57 de kilometri, care va lega nordul de sudul Europei printr-o linie de tren de mare viteza, care strapunge Alpii elvetieni, va revolutiona transportul pe continent, sustin autoritatile de la Berna.

Tunelul europeran il va depasi pe cel din Japonia – Seikan, cu o lungime de 53,9 kilometri, care este in acest moment cel mai lung din lume.

Totodata, tunelul care leaga Marea Britanie de Franta pe sub Canaul Manecii – Channel Tunnel, cu o lungime de 50,5 kilometri, cade pe locul al treilea.
               
“Tunelul este o parte a identitatii elvetiene. Pentru noi, sa cucerim Alpii este cum este pentru olandezi sa cucereasca apele”, a declarat directorul federal al Oficiului pentru Transporturi, Peter Fueglistaler.

Proiectul, care a costat mai mult de 12 miliarde de dolari, a fost aprobat de elvetieni prin referendum, in 1992, cand un grup de ecologisti au sustinut ca transportul de marfuri ar trebui mutat de pe sosele pe calea ferata, pentru protejarea mediului inconjurator.

Citeste si: De la Londra la New York pe autostrada. Rusia vrea sa construiasca cea mai mare sosea din lume, care va lega Europa de SUA    

Constructiile au inceput in 1999, iar contractorii principali ai proiectului au fost firmele Alpiq, Balfour Beatty, Thales si Heitkamp.

In timpul lucrarilor, inginerii au sapat prin 73 de tipuri de roci diferite, unele dure ca granitul, altele usor de spart precum cuburile de zahar. Mai mult de 28 de milioane de tone de roca au fost excavate din tunel, in timpul constructiei 9 muncitori pierzandu-si viata.

Terminat la timp si respectand bugetul initial, linia de cale ferata va uni acum portul olandez Rotterdam de la Marea Nordului cu portul italian Genova de la marea Mediterana. Cand va fi dat in exploatare in totalitate, in decembrie 2016, calatoria intre Zurich si Milano se va scurta cu pana la 2 ore si 40 de minute. Zilnic vor trece prin tunel 260 de trenuri de marfa si 65 de trenuri de pasageri.

Constructia tunelului a fost finantata din TVA, taxele pe carburanti si pe autostrazi, precum si din imprumuturi guvernamentale, care trebuie returnate in 10 ani.

Gotthard in cifre:

Durata constructiilor: 17 ani
Lungime: 57,1 km
Cost: 12,5 miliarde dolari (echivalentul PIB-ului din Nicaragua)
Numar de angajati: 2.600
Lungimea masinii de forat: 410 metri (echivalentul a 4 terenuri de fotbal)
Cantitatea de ciment folosita: 4.000.000 metri cubi (de 84 de ori inaltimea Empire State Building)
Cantitatea de marfa transportata: 377.000 tone zilnic
Lungimea cablului de cupru folosit: 3.200 km (jumatatea distantei dintre Londra si New York)
 

Tunelul Gotthard face parte dintr-un proiect de infrastructura de 23 miliarde de franci elvetieni care urmeaza sa fie finalizat pana in 2020 si va imbunatati transportul pe calea ferata, conectand centrele industriale din nordul si sudul Europei.

 Primele doua trenuri care vor strabate tunelul vor transporta 1.000 de cetateni elvetieni, un gest simbolic de respect fata de platitorii de taxe din Elvetia care au finantat proiectul. Traficul regulat prin tunel va fi posibil din decembrie, a anuntat Compania nationala elvetiana de cai ferate SBB, pana atunci fiind prevazute teste.