"Nu avem progrese la CFR Marfa si mi se pare un caz delicat pentru acest an. Compania spune ca si-a redus pierderile si a ajuns pe zero in unele luni. Are un istoric dificil, are datorii mari si ii atarna sabia lui Damocles deasupra capului din partea Comisiei Europene, pentru ca acum cativa ani i s-au sters datoriile si Comisia a inghitit acest lucru, cu promisiunea ca o privatizam cumva", a spus Chiritoiu, potrivit Agerpres.

El a amintit ca anii au trecut, iar statul nu a reusit sa privatizeze compania, asa cum s-a angajat in fata Comisiei Europene.

"Compania a facut acum noi datorii. Este posibil ca oficialii Comisiei Europene sa spuna ca acea conversie, acea stergere de datorii in vederea privatizarii, a fost un ajutor de stat ilegal care trebuie recuperat. I-ar mai arunca in spinare companiei alte sute de milioane, cu dobanzi pe anii respectivi, deci o situatie proasta ar deveni catastrofala. (...) Scenariul cel mai rau ar fi ca firma sa intre in faliment", a completat presedintele Consiliului Concurentei.

In luna mai a anului trecut, ministrul Transporturilor de la acea data, Dan Costescu, declara ca Guvernul doreste sa evite inchiderea si lichidarea companiei.

"CFR Marfa este intr-o situatie dificila dupa ce, in anul 2013, la ultima incercare de privatizare, i s-a convertit in actiuni o parte din datorii, iar aceasta privatizare nu s-a finalizat. Doamna comisar de la DG Competition ne-a pus in vedere sa gasim niste solutii pentru acest lucru. Solutia ar fi fost returnarea acestor bani catre statul roman. Este vorba despre 380 de milioane de euro. Evident ca aceasta ar duce automat la inchiderea si lichidarea imediata a companiei. Nu este ceea ce ne dorim", spunea Costescu, anul trecut.

Guvernul a incercat in 2013 sa privatizeze CFR Marfa, insa procesul nu a fost finalizat, inclusiv pe fondul disputelor dintre presedintele Traian Basescu si premierul Victor Ponta. Seful Guvernului a cerut atunci ca vanzarea companiei sa fie reavizata de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, condus de Basescu, iar presedintele a solicitat ca Ponta sa isi asume raspunderea pentru privatizare.

In iunie 2013, compania GFR, controlata de omul de afaceri Gruia Stoica, fusese declarata castigatoare in procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.

Tranzactia nu a fost finalizata insa pana la termenul limita, 14 octombrie, deoarece unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra operatiunii.

Dupa esecul privatizarii, Guvernul s-a angajat fata de FMI la o restructurare agresiva a CFR Marfa, fiind decisa disponibilizarea a 2.500 de angajati, reprezentand circa 30% din numarul total de personal.

CFR Marfa, controlata de stat prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfa local, urmat de Grup Feroviar Roman.