Publicatia suedeza thelocal.se face un top al celor mai interesante gari din Europa, luand in considerare arhitectura deosebita, istoria pe care o au in spate sau activitatile pe care le pot face calatorii in timp ce asteapta trenul, ceea ce le transforma pe ele insele in atractii turistice

Gara Centrala din Copenhaga, Danemacra

Situata incentrul capitalei daneze, gara a fost inaugurata in 1911 de familia regala. Cladirea este construita in stilul arhitectonic romantic de catre Henrich Wenck, stil care i se potriveste avand in vedere ca marele ceas de la intrare a devenit loc de intalnire pentru indragostiti

Gara Centrala din Anvers, Belgia

Considerata de catre revista americana Newsweek a patra cea mai frumoasa gara din lume, gara, cu uriasul depou construit din fier si sticla, a fost terminata in 1905. In urma cu 5 ani, gara a fost renovata, fiind transformata in gara pentru trenuri de mare viteza.

Gara Guillemins TVG din Liege, Belgia

Constructia garii a durat 13 ani, dar a fost facuta cu stil de catre arhitectul spaniol Santiago Calatrava, care a reusit sa faca o opera de arta adminirata de cei peste 36.000 de pasageri care trec prin ea zilnic. Inaugurata in 2009, gara este o combinatie de sticla, fier si ciment, are 9 linii si 7 peroane pe care se organizeaza expozitii artistice. A costat 312 milioane de euro si este un hub futurist care face legatura cu oarse ca Bruxelles, Paris, Aachen sau Frankfurt.

Gara Centrala din Zagreb, Croatia

Cladirea pastreaza grandoarea perioadei in care in gara de la Zagreb poposea Orient Expresul. Cea mai mare gara din Croatia, cu o lungime de 186,5 metri, este localizata in centrul orasului si a fost data in folosinta in 1892. Proiectul a fost realizat de arhitectul ungur Ferenc Pfaff, in stil neoclasic, in doar 2 ani. Din Zagreb se poate pleca in majoritatea oraselor mari din Europa, cum ar fi Viena, Budapesta, Zurich, Munchen, Salzburg sau Belgrad.

Gara Atocha din Madrid, Spania

O combinatie de palmieri, plante exotice si o varietate de broaste testoase nu este ceea ce te astepti sa vezi intr-o gara. Dar aceasta a fost viziunea arhitectului Rafael Moneo, care a remodelat in 1980 gara din centrul Madridului, inaugurata initial in 1889. Cel mai mare nod feroviar al Spaniei, Gara Atocha este construita din metal si panouri de sticla imense si adaposteste cafenele, magazine si cluburi de noapte, precum si o gradina tropicala de 4.000 de metri patrati, neobisnuita pentru o gara. In fata cladrii a fost ridicat un monument in memoria celor 191 de victime (printre care si romani) ale atentatelor teroriste de la Madrid din 2004, cand mai multe bombe au explodat in tren - un turn cu o inaltime de 11 metri inscriptionat cu mii de mesaje de condoleante.

Gara Centrala din Helsinki, Finlanda

Arhitectul finlandez Eliel Saarinen a castigat competitia pentru constructia garii, care a fost inaugurata in 1919. Realizata din granit, caracteristicile garii sunt cele doua statui de la intrare. Cunoscute sub numele de “Oamenii din piatra”, statuile au devenit simbolul garii. Putini oameni stiu ca in gara se afla si un lounge exclusiv pentru presedinte si invitatii sai oficiali. In decembrie 1940, fostul presedinte al Finlandei, Kyosti Kallio a murit in aceasta gara in urma unui atac de cord.

Gara Centrala din Leipzig, Germania

Este cea mai mare gara din Europa dupa suprafata, cu cei 83.460 de metri patrati pe care ii masoara. Are 24 de peroane, adapostite de sase depouri din fier, ascunse in spatele unei fatade de 293 de metri. Cand a fost inaugurata, in 1915, era detinuata de doua companii feroviare, cea saxona si cea prusaca, si avea doua intrari, cate una pentru fiacre companie. Cladire a fost puternic avariata in urma bombardamentelor din timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, cand acoperisul s-a prabusit. Dupa reunificarea Germaniei, in 1990, cladirea a fost renovata, iar acum este folosita de 150.000 de pasageri zilnic.

Gare du Nord, Paris, Franta

Situata in al 10-lea arondisment al capitalei Frantei, cea mai aglomerata gara din Europa este folosita de aproape 190 de milioane de calatori pe an. Cladirea a fost construita de arhitectul francez Jacques Hittorf intre anii 1861 si 1864. Gara a fost folosita pentru turnarea unor filme celebre, de la Codul lui Da Vinci, la Identitatea lui Bourne, Ocean's Twelve sau Vacanta lui Mr. Bean.

Gara Rossio din Lisabona, Portugalia

Plasata initial in centrul orasului, in Piata Rossio, cladirea era lesne confundata cu un palat sau un teatru. Construita de arhitectul José Luís Monteiro in 1887, fatada in stil romantic este acoperita cu sculpturi. Trenurile intra in gara printr-un tunel de 2,6 kilometri sapat pe sub oras si care este considerat unul dintre cele mai importante proiecte ingineresti ale Portugaliei din secolul al 19-lea.

Gara Centrala din Amsterdam, Olanda

Deschisa prima data in 1889, gara a fost, pentru mult timp, obiectul unei dispute intre oficialii orasului. Situata pe unul din malurile raului IJ, multi spuneau ca gara strica frumusetea locului. Cladirea a fost construita pe trei insule artificiale, sustinute de 8.600 de stalpi de lemn. Peste 250.000 de calatori trec zilnic prin gara care a fost extinsa de mai multe ori pentru a putea face fata celor 1.500 de trenuri care vin si pleaca din gara in prezent. Gara a fost construita de arhitectul PJH Cuypers, care a mai construit si celebrele biserici in stil neo-gotic din Amsterdam.