Conform unui comunicat, Comisia Europeana a cerut Romaniei sa-si puna toate normele nationale in conformitate cu Directiva 2004/49/CE privind siguranta cailor ferate, cererea vizand independenta autoritatii de siguranta si a organismului de investigare.

Legislatia ar fi trebuit sa fie in vigoare inca din aprilie 2006. In februarie 2013, Comisia a declansat o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Romaniei in legatura cu aceasta chestiune, iar joi CE a decis trimiterea unui infringement (aviz motivat - a doua etapa a actiunii UE in constatarea neindeplinirii obligatiilor).

Comisia precizeaza ca Romania are la dispozitie doua luni pentru a raspunde. "Daca Romania nu reactioneaza in mod satisfacator, Comisia poate sesiza Curtea de Justitie a Uniunii Europene in privinta acestei chestiuni", se mai arata in comunicat.

Directiva 49 din 2004 vizeaza dezvoltarea unei abordari comune privind siguranta cailor ferate, astfel incat toate retelele feroviare comunitare sa demonstreze in mod constant niveluri inalte de siguranta, iar cetatenii europeni sa calatoreasca in siguranta pe aceste retele. Stabilirea unor cerinte de siguranta privind sistemul feroviar include gestionarea in conditii de siguranta a infrastructurii si a functionarii traficului, rolurile si responsabilitatile intreprinderilor feroviare si ale administratorilor de infrastructura, precum si interactiunea acestora. In plus, trebuie sa se asigure un cadru comun de reglementare in domeniul sigurantei, reglementarea, gestionarea si controlul sigurantei si investigarea independenta a accidentelor.

O alta procedura de infringement se refera la tratamentul discriminatoriu aplicat de autoritatile de la Bucuresti in ceea ce priveste impozitarea entitatilor juridice straine.

Comisia cere Romaniei sa-si modifice normele privind impozitarea veniturilor din dobanzi, deoarece acestea restrictioneaza prestarea libera de servicii si libera circulatie a capitalurilor pe piata unica a UE. In prezent, entitatile juridice rezidente isi pot deduce cheltuielile indirecte legate de generarea de venituri din dobanzi. Rezultatul este ca se impoziteaza doar veniturile lor nete, precizeaza CE. Dar entitatile juridice stabilite intr-un alt stat membru UE si fara un sediu permanent in Romania nu pot beneficia de aceasta deducere, fiind impozitate "mai impovarator pe baza veniturilor brute din dobanzi obtinute direct din Romania".

Comisia nu considera ca exista "o justificare valabila” pentru acest tratament diferit in ceea ce priveste impozitarea si considera ca acesta este discriminatoriu si restrictioneaza libera circulatie a serviciilor si anunta Romania ca are la dispozitie doua luni sa-si modifice normele pentru a le pune in conformitate cu legislatia UE, in caz contrar putand sesiza Curtea de Justitie a UE.

Totodata, CE solicita "insistent" Romaniei, Lituaniei, Portugaliei si Sloveniei sa notifice implementarea deplina a Directivei privind administratorii de fonduri de investitii alternative (2011/61/UE). Aceasta directiva prevede norme de reglementare si de supraveghere pentru administratorii de scheme de investitii alternative adresate investitorilor profesionisti. Potrivit CE, obiectivul standardelor europene armonizate pentru administratorii de fonduri de investitii alternative (AFIA) este sporirea transparentei activitatilor AFIA si a fondurilor pe care le gestioneaza acestia, in beneficiul investitorilor si al autoritatilor publice.

Pana in prezent, aceste patru state nu au transpus pe deplin aceasta directiva in legislatia nationala, in pofida obligatiei de a face acest lucru pana la 22 iulie 2013, si au doua luni la dispozitie pentru a face acest lucru, in urma infringementului lansat joi de Comisia Europeana.