Nu se stie de ce autoritatile nu returneaza supra-taxa si pentru transportatorii maritimi sau feroviari. Acestia acuza Guvernul ca a luat o masura discriminatorie.

Legea prevede returnarea de la buget, pentru transporatorii rutieri, a 4 eurocenti din cei 7 adaugati la acciza pentru combustibil.

Victor Ponta: "Aprobam ordonanta prin care 4 eurocenti se ramburseaza transportatorilor care achizitioneaza motorina legal."

Masura adoptata miercuri a venit dupa ce saptamana trecuta transportatorii anuntau scumpiri pentru toate produsele.

Radu Dinescu, secretar general al UNTRR: "Foarte probabil va fi o majorare psihologica si preturile produselor si serviciilor vor fi majorate cu circa 10 %. Lucru din care pierde toata lumea: cetateanul roman si firmele din Romania care ofera produse si servicii."

Asta ar fi insemnat ca, dupa benzina si motorina, un litru de ulei ar fi ajuns de pe o zi pe alta 6 lei, cartofii 3,3 lei, painea un leu, iar laptele 5.

Acum insa transportatorii sustin ca nu vor umbla la tarife si ca nu mai poate fi vorba despre scumpiri, iar patronatele din industria laptelui au anuntat si ele ca nu majoreaza preturile.

In fiecare zi, de la procesatorii de lapte din nordul si centrul tarii pornesc cate 20 de tiruri incarcate cu lapte pentru centrele comerciale mari din sudul tarii. Toate acestea consuma impreuna 1.000 de litri pentru care statul ia doar 30 de euro, dupa majorarea de marti a accizei.

Dar, cu toate ca acciza platita s-a micsorat pentru transportatorii rutieri, la pretul laptelui raman diferente neasteptate. Un litru de lapte adus din Suceava sau din Cluj este mai ieftin la Constanta decat la Bucuresti, desi distanta parcursa pana la destinatie este mai mare cu mai bine de 200 de kilometri. Explicatia este ca preturile din magazine sunt influentate de puterea de cumparare a oamenilor.

Cert este ca, in urma legii de miercuri, Guvernul pierde 350 de milioane de lei. Deja reprezentantii FMI au declarat ca Executivul trebuie sa gaseasca o solutie ca sa puna acesti bani la loc, sugerand ca ar putea aparea noi taxe.

Cine va primi banii inapoi

La finalul sedintei, Guvernul a transmis un comunicat in care arata ca, prin actul normativ adoptat, este acordata o reducere de accize de 40 euro/1.000 litri fata de nivelul standard prevazut de lege, pentru motorina utilizata drept carburant pentru transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone, precum si pentru transportul de persoane, regulat sau ocazional, exclusiv transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 (vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce nu depaseste 5 tone - n.r.) sau M3 (vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce depaseste 5 tone - n.r.).
Reducerea de accize se realizeaza prin restituirea diferentei de 40 euro/1.000 litri operatorilor economici licentiati in Uniunea Europeana.

De asemenea, reducerea este aplicata si pentru transporturi postale efectuate in cadrul unui serviciu universal cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului postal si cu o greutate bruta autorizata de cel putin 3,5 tone.

"Aceasta masura vizeaza activitatea Postei Romane, care nu beneficiaza si nu poate avea o licentiere asa cum operatorii privati au", arata Guvernul.

Conditiile, procedura si termenele de restituire vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului. Executivul mai argumenteaza ca ordonanta are in vedere faptul ca sectorul transporturilor de bunuri poate influenta pe orizontala evolutia preturilor in intreaga economie nationala.

Presedintele Traian Basescu a declarat, luni, ca intelegerea pe care a facut-o premierul cu transportatorii este un lucru complicat, pentru ca "o sa primeasca finantele camioane de facturi pentru masini care n-au alimentat niciodata si vei da inapoi echivalentul a 4 centi, ceea ce va fi o lovitura pentru bugetul de stat".

In replica, Ponta a afirmat ca este convins ca Parchetul, ANAF, SRI si Directia Antifrauda sunt extrem de bine pregatite sa combata orice neregula.

Seful misiunii de evaluare a acordului FMI cu Romania, Andrea Schaechter, a declarat, marti, ca orice exceptare acordata de la plata accizei suplimentare la carburanti introdusa de la 1 aprilie trebuie compensata prin masuri "cu impact puternic", astfel incat sa nu puna in pericol tinta de deficit bugetar asumata de Guvern.

Restituirea catre transporatori a unei sume din acciza suplimentara introdusa la carburant incepand 1 aprilie va genera la bugetul de stat un minus de venituri colectate din accize de 353 milioane lei pentru acest an, conform estimarilor guvernamentale.

Prin bugetul pe acest an, in care a fost inclusa si prognoza de incasari din acciza pe carburant, Guvernul estima ca va atrage din accize un total de 22,8 miliarde lei, cu 15% mai mult decat anul trecut.

Majorarea accizei pentru carburanti, de 7 eurocenti pe litru, a intrat marti in vigoare, avand ca efect cresterea cu 0,41 lei/litru a pretului la benzina cu plumb si fara plumb, motorina si petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimarilor Ministerului Finantelor.

Potrivit calculelor anuntate anterior, acciza pe carburanti va aduce la buget circa 2,5 miliarde lei. Initial, Guvernul intentiona sa aplice acciza de 7 eurocenti la inceputul anului, modificarea fiind insa amanata pentru 1 aprilie.