Aceasta este una dintre recomandarile institutiei pentru a stimula competitia pe aceasta piata, potrivit raportului "Mediul concurential romanesc - evolutii in sectoare esentiale" 2016. Autoritatea de concurenta a realizat o analiza a preturilor carburantilor din Romania, in comparatie cu cele de pe pietele europene, in perioada 5 ianuarie - 5 iulie 2016. 

 

"Sectorul comercializarii cu amanuntul de carburanti (benzina si motorina) ocupa un loc important in economia romaneasca, avand impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum si asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu difera foarte mult de restul tarilor europene, structura acestuia fiind, in linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe aceasta piata este concentrata in portofoliul unui numar restrans de companii petroliere (OMV-Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR si NIS). Pe aceasta piata mai activeaza, de asemenea, o serie de intreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administreaza statii de distributie carburanti", se arata in raport. 

 

Analistii Consiliului Concurentei au comparat evolutia preturilor cu si fara taxe in Romania si in celelalte state europene si au ajuns la concluzia ca "se poate aprecia ca taxele pentru benzina si motorina sunt relativ mici la nivelul Romaniei, comparativ cu cele practicate in alte state membre UE, situatie accentuata in primul semestru din anul 2016, ca efect al reducerii TVA-ului de la 24% la 20%". 

 

"In ceea ce priveste preturile fara taxe pentru benzina si motorina, la data de 4 iulie 2016, se poate observa (...) faptul ca, in Romania preturile se situau peste nivelul mediu practicat in statele membre din Uniunea Europeana, in timp ce preturile cu taxe erau sub nivelul mediu practicat in statele membre din Uniunea Europeana, ceea ce indica un nivel de taxare pentru motorina si benzina mai mic la nivelul Romaniei, comparativ cu preturile practicate in cadrul UE, la data de 4 iulie 2016", se mai arata in documentul citat. 

 

In ceea ce priveste recomandarile pentru stimularea concurentei pe aceasta piata, dar si pentru a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburantii cu cel mai bun raport calitate-pret, Consiliul Concurentei considera necesara crearea unei baze de date care sa contina lista tuturor companiilor care comercializeaza carburanti, amplasarea geografica a benzinariilor detinute de fiecare, tipurile de carburanti (benzina si motorina) comercializate in fiecare benzinarie si preturile la pompa. 

 

"Pentru crearea acestei baze de date, Guvernul ar trebui sa emita un act normativ prin care sa oblige toate intreprinderile care detin benzinarii active sa furnizeze datele necesare, dar si sa transmita on-line (printr-un sistem pe baza de parola) toate modificarile efectuate la nivelul preturilor carburantilor, care sa fie inregistrate in timp real (maxim 30 de minute de la modificare). Aceasta baza de date trebuie sa constituie elementul central al unei aplicatii web si/sau al unei aplicatii mobile cu acces gratuit din partea consumatorilor, prin care acestia pot afla care sunt cele mai apropiate (ex: 10) benzinarii, localizarea geografica si preturile oferite de acestea (eventual, in ordine crescatoare pentru a vedea care este compania cu cel mai mic pret). Astfel, consumatorul are posibilitatea de a alege, avand la indemana informatii importante cu privire la oferta existenta pe piata in zona geografica de interes pentru consumatorul respectiv", au aratat autorii raportului. 

 

Potrivit acestora, o astfel de baza de date ar fi utila nu numai pentru consumatori, dar si pentru Consiliul Concurentei in exercitarea atributiilor de monitorizare a pietei carburantilor. De asemenea, accesul la aceasta baza de date al altor institutii (ex: Ministerul Energiei) ar putea constitui o sursa importanta de informatii utile pentru elaborarea analizelor din activitatea specifica a acestora. 

 

Totodata, Consiliul Concurentei recomanda Guvernului (Ministerul Transportului) instalarea, la intrarea pe fiecare autostrada, a unor panouri de informare care sa contina urmatoarele date: numele companiei care detine benzinaria, pozitia la care se afla pe autostrada (ex: km 77) si preturile practicate la carburanti. Si aceasta recomandare are rolul de mari transparenta pe piata, venind in sprijinul consumatorilor prin facilitarea accesului la informatia privind oferta existenta pe piata si alegerea celei pe care o considera cea mai potrivita. 

 

"In functie de lungimea autostrazii si de cantitatea de carburant disponibila la un moment dat, un consumator care cunoaste toate companiile prezente pe o anumita autostrada, precum si preturile practicate de fiecare dintre acestea, poate lua decizia optima cu privire la compania de la care va alimenta. De asemenea, cunoasterea pozitiei benzinariilor inca de la intrarea pe autostrada ii ofera consumatorului timp suficient pentru a lua cea mai buna decizie de cumparare", au explicat oficialii Concurentei. 

 

Ei sustin, de asemenea, ca este necesara stimularea concurentei manifestate pe autostrazi. Desi Romania nu dispune de un numar important de kilometri in regim de autostrazi, acestea reprezinta o necesitate si o prioritate la nivel national. Prin urmare, constructia unor noi autostrazi va atrage automat si necesitatea existentei unor benzinarii care sa deserveasca conducatorii auto ce se deplaseaza pe autostrada. 

 

De asemenea, Consiliul Concurentei recomanda analizarea de catre organele competente a posibilitatii modificarii legislatiei din domeniul achizitiilor publice, astfel incat, in situatia unor proceduri de licitatii publice pentru constructia de benzinarii pe autostrazi (indiferent daca sunt deja construite sau nou construite), operatorii care nu au prezenta in zona respectiva (orasul sau segmentul de drum apropiat locatiei pentru care se liciteaza), sa aiba o pondere semnificativa in punctajul pe baza caruia se stabileste castigatorul. 

 

Totodata, ar fi utila si publicarea de catre Ministerul Energiei/Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburantilor. 

 

In ceea ce priveste cresterea ofertei, piata comercializarii cu amanuntul de carburanti din Romania este dominata de companii petroliere, membre ale unor grupuri internationale cu vasta experienta in acest domeniu (de exemplu OMV, MOL, Lukoil), dar si cu resurse financiare importante. Cresterea sau diversificarea ofertei de carburanti ar putea determina reducerea preturilor acestor produse, acest avantaj fiind in ultima instanta in folosul consumatorilor. Insa, pentru ca presiunea concurentiala asupra companiilor deja active in Romania sa aiba acest efect, este necesara o reactie din partea unor companii cu resurse financiare comparabile. 

"O solutie in acest sens ar fi reprezentata de intrarea pe piata carburantilor a marilor lanturi de hiper/supermarketuri prezente in Romania. Aceasta activitate nu ar fi una complet noua pentru acestea, cu atat mai mult cu cat ele desfasoara deja activitati de comercializare a carburantilor in alte state europene (ex: Franta, Germania, Regatul Unit), avand o pondere importanta in 

cadrul pietelor nationale respective. Mai mult, lanturile de hipermarketuri dispun deja, intr-o forma sau alta, de spatiu suficient pentru amplasarea benzinariilor in imediata vecinatate a magazinelor de desfacere produse alimentare/nealimentare, putand astfel profita de afluxul de clienti care pot deveni, in acelasi timp, si cumparatori ai carburantilor comercializati", se mai arata in raportul Consiliului Concurentei.