Schimbarea se aplica deocamdata zborurilor comerciale, printre aeronavele pe care vor fi functiona cu noul amestec de combustibil numarandu-se si Boeingurile 777, care fac legatura intre aeroporturile JFK din New York si Schiphol din Amsterdam.

Experimentul se va desfasura in fiecare zi de joi, pentru urmatoarele sase luni. Uleiul provine de la restaurantele din statul american Louisiana, dar este reprocesat la o fabrica din Baton Rouge, inainte de a fi folosit pentru avioane. Acesta nu afecteaza, se pare, cu nimic calitatea zborurilor, in schimb are avantajul ca reduce emisiile de carbon cu pana la 80%.

Pentru noi, pilotii, este acelasi lucru ca si cum am pilota un avion obisnuit”, spune Rick Shouten, care s-a aflat saptamana trecuta la bordul unui astfel de zbor.

Nu este pentru prima oara cand KLM incearca o combinatie diferita de combustibili, din dorinta de a avea un impact negativ mai mic asupra mediului inconjurator. In 2009 compania a folosit camelina pentru propulsia zborurilor, un ulei din gama mustarurilor si, desi prima incercare cu ulei de gatit a avut loc in 2011, acum este pentru prima data cand acesta va fi folosit in cursele regulate.

In viitorul apropiat insa, uleiul de gatit va ramane cel mai probabil in restaurante, avand in vedere ca pretul sau este de trei ori mai mare fata de cel al combustibilului folosit in mod normal in aviatie.

“Mai avem mult de lucru pana cand biocombustibilul va fi disponibil la o scara larga, avand in acelasi timp un pret suficient de competitiv incat sa poata inlocui kerosenul. Nu putem ajunge insa la aceste rezultate singuri. Avem nevoie de sprijinul tuturor partilor implicate: companii, guvern si intreaga societate”, se arata intr-un comunicat al KLM.