Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor (MT), adoptarea MPGT devine esentiala pentru accesarea fondurilor structurale si asigurarea continuitatii finantarii din partea Uniunii Europene.

Necesitatea elaborarii Master Planului General de Transport, instrument de lucru prin care sa se analizeze situatia existenta si sa se stabileasca nevoile de dezvoltare si de prioritizare pe baze economice solide, proiectele de infrastructura de transport la nivel national, se impune ca o conditionalitate ex-ante a finantarilor din cadrul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM).

"Asigurarea respectarii la termen a prevederilor si angajamentelor statului roman referitoare la indeplinirea conditionalitatilor ex-ante in raporturile cu Comisia Europeana presupune garantarea unui cadru normativ predictibil si coerent care sa creeze conditiile pentru indeplinirea angajamentelor sus mentionate", se mentioneaza in comunicat.

Astfel, se ofera continuitate actului de administrare a fondurilor europene in domeniul infrastructurii de transport.

Acest document strategic are ca instrument de decizie Modelul National de Transport care utilizeaza date de natura economica, demografica si de transport pe baza caruia se determina prognozele de trafic pentru toate modurile de transport la nivelul unui proiect de infrastructura oferind date pentru fundamentarea analizei cost-beneficiu in vederea prioritizarii proiectelor.

Pe langa proiectele de construire si modernizare a infrastructurii, in Master Planul General de Transport sunt prevazute si proiecte de imbunatatire a serviciilor pentru toate modurile de transport: achizitionarea de material rulant nou pentru calea ferata, achizitionarea navelor de dragaj sau interventie in sectorul naval, a echipamentului de siguranta si securitate in domeniul aerian, dar si a echipamentelor IPS pe sectorul rutier.

Documentul prevede anul 2022 ca termen de finalizare a autostrazii Sibiu - Pitesti, in lungime de 116,60 kilometri, valoarea estimata a acesteia ridicandu-se la 1,674 miliarde euro. Tot in anul 2022 este preconizata finalizarea autostrazii Comarnic - Brasov, de 58 de kilometri, cu o valoarea estimata de circa 998 milioane de euro.

Cu doi ani mai devreme, in 2020, trebuie data in folosinta autostrada Tg. Neamt - Iasi - Ungheni, cu o lungime de 135 de kilometri si o valoare estimata de circa 1,130 milioane de euro, iar anul viitor ar trebui sa se deschida traficului autostrada Suplacu de Barcau - Bors (+ Oradea), cu o lungime de 74,5 kilometri si o valoare estimata de 304,43 milioane de euro.

Documentul mai prevede si constructia de drumuri expres, termenul cel mai apropiat fiind cel extinderii la patru benzi a Centurii Sud Bucuresti, respectiv 2018.

In ceea ce priveste sectorul feroviar, Master Planul urmareste eficientizarea acestuia, cresterea atractivitatii transportului pe calea ferata prin imbunatatirea conditiilor de deplasare prin modernizarea retelei feroviare nationale si prin dezvoltarea serviciilor feroviare. Astfel, sunt prevazute, printre altele, finalizarea lucrarilor incepute la cale ferata si demararea de altele noi, precum si modernizarea cailor ferate pentru viteze de 160 kilometri/ora.

In sectorul naval se doreste cresterea volumelor de marfuri si pasageri transportati pe apa, prin dezvoltarea infrastructurii portuare si a rutelor pe Marea Neagra, pe Dunare si pe canalele navigabile.

O crestere a numarului de pasageri si a volumelor de marfuri transportate se urmareste si in sectorul aerian, prin dezvoltarea infrastructurii aeroportuare si realizarea de noi legaturi nationale si internationale. In acest sens, documentul propune dezvoltarea infrastructurii aeroportului Bucuresti - Henri Coanda, dezvoltarea infrastructurii aeroporturilor internationale, un program de eficientizare a serviciilor aeriene si de reinnoire a flotei de aeronave a companiei TAROM, dar si cresterea sigurantei si securitatii aeriene prin achizitia de echipamente si instrumente specifice.

In procesul de definitivare a MPGT, inca din 2014, au avut loc o serie de consultari desfasurate cu societatea civila. Dupa parcurgerea acestei etape au fost initiate discutii cu reprezentantii Comisiei Europene pentru definitivarea acestui document. MPGT a fost agreat de Comisia Europeana.

Totodata, documentul a fost prezentat comisiilor de specialitate de la nivelul Parlamentului Romaniei.

In iunie 2016, Proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al Romaniei a fost supus consultarii publice si dezbaterii in cadrul Comisiei de Dialog Social.

Master Planul General de Transport al Romaniei este documentul care stabileste principalele directii de dezvoltare ale infrastructurii de transport din Romania, pe toate modurile de transport: rutier, feroviar, naval, aerian si multimodal. Master Planul reprezinta cadrul general de dezvoltare, sursele de finantare, strategia de implementare a proiectelor, precum si asigurarea activitatii de intretinere si reparatii curente pentru infrastructura de transport national pana in anul 2030.