Bucuresti, Gara de Nord, miezul zilei. Acesta este trenul de Buzau la care ne-am luat bilete. Ar trebui sa facem o ora si 30 de minute pana la destinatie.

Nici nu am plecat bine din Gara de Nord si surpriza. Oprim din senin 5 minute la Buftea. Au trecut doar 18 minute de cand am plecat si deja avem parte de o statie neasteptata. Asteptam sa treaca un alt tren, pentru ca sunt lucrari la linie si se circula pe un singur fir.

Pornim din nou, insa fara prea mult noroc. Acum incepe partea frumoasa a calatoriei, cea in care viteza trenului este una de croaziera - atingem 28 de kilometri la ora - probabil ca sa putem admira peisajul.

Acum 75 de ani, Romania se lauda cu una dintre cele mai moderne retele de cai ferate din lume. Astazi doar bucata dintre Bucuresti si Ploiesti este modernizata. Daca in Franta sau Italia trenurile strabat 400 de kilometri in doua ore, noi ne chinuim sa facem doua ore pe 130 de km. Daca avem noroc.

Pana la Buzau, trenul Inter Regio a facut doua ore si 10 minute, cu 40 de minute mai mult fata de durata pe care o avea o calatorie identica in anul 1938.

Acum trenurile circula cu o viteza medie de 45 de kilometri pe ora, cu 15 kilometri mai putin fata de 1989. Pe distantele lungi problemele sunt si mai mari. De la Bucuresti la Baia Mare se fac 14 ore cu trenul, cu 4 ore mai mult ca in 1989.

Singura sansa ar fi trenul de mare viteza, pe care oficialii de la Transporturi il vad functional in anul 2050. Pana in 2020 vom face doar hartii si analize.

"Romania va dezvolta pana in 2050 un traseu de cale ferata de viteza de la vest la sud-est... de completare a retelei feroviare de mare viteza. In perioada 2014-2020 se propune realizarea studiilor necesare si proiectului tehnic", pricezeaza Ministerul Transporturilor.

Recent intors din China, vicepremierul Liviu Dragnea a declarat la emisiunea "Dupa 20 de ani" ca de anul acesta vom incepe primele analize.